بازاریابی  ›› بازاریابی

بازاریابی

مدیر سایت
تعداد پست :
134
۱۱:۴۲   ۱۳۹۱/۲/۲۰
       
نقل قول
بازار و بازاريابي

توسعه بازارهاي داخلي و خارجي از لحاظ كمي و كيفي از جمله دغدغه‌هايي است كه دولت‌ها براي گسترش صنايع بومي خود دنبال كرده و متناسب با آن سياست‌هايي را اتخاذ مي‌كنند.
سياست‌هايي، همچون بالا بردن سطح رفاه عمومي، تغيير فرهنگ مصرف، استفاده از ابزارهاي محدود‌كننده واردات كالاهاي خارجي رقيب، برقراري مشوق‌هاي صادراتي، اعزام رايزنان بازرگاني به كشورهاي هدف، ارايه بانك‌هاي اطلاعاتي از بازارها و.. از اين جمله است.
به گزارش ايرنا به نقل از ماهنامه اقتصاد ايران، در اين ميان، هر كشوري با توجه به مزاياي نسبي خود، به دنبال بازاريابي براي همان صنايع و خدماتي است كه در آن صاحب مزيت است تا در نهايت، به رشد بخش‌هاي اقتصادي دست يافته و توان پيشتازي و رقابت در عرصه بين‌المللي را كسب كند.
در كشور ما، با توجه به وجود ذخاير عظيم هيدروكربوري و نيروي انساني با استعداد، دولتمردان بايد به دنبال توسعه بازار فرآورده‌ها و مشتقات نفتي به ويژه محصولات نهايي مشتقه از هيدروكربورها از جمله پلاستيك، لاستيك، شوينده‌ها و همچنين خدمات نيروي انساني باشند.
سيد روح الله وحيد كياني، كارشناس ارشد شركت ملي صنايع پتروشيمي ايران با اشاره به موقعيت كالاهاي ايراني در بازارهاي جهاني، راهكارهايي را به منظور افزايش صادرات، ارايه مي‌دهد كه از جمله آنها؛ برپايي نمايشگاه‌ها ست.
اين كارشناس با بيان اين‌كه برپايي نمايشگاه‌ها هر ساله، حداقل 300 ميليارد دلار بطور مستقيم عايد اقتصاد جهاني مي‌كند، مي‌افزايد: گرچه درباره درآمد حاصل از برپايي اين نمايشگاه‌ها به ويژه از نوع اكسپو در سطح بين المللي، آمار دقيقي در دست نيست، اما كارشناسان اقتصادي، سهم اكسپو‌ها را در محصول ناخالص داخلي دنيا حداقل يك درصد برآورد كرده‌اند.
بر اين اساس، اين نمايشگاه‌ها اهداف متنوعي را دنبال كرده و توانايي خلق نتايج جالبي را دارند كه تبادل اطلاعات فني و بازرگاني، گسترش مبادلات تجاري به منظور توسعه تبادلات اقتصادي و مقايسه مصنوعات داخلي با فرآورده‌هاي‌هاي خارجي از جمله اين نتايج است.
همچنين ايجاد زمينه مساعد براي ارايه آخرين پديده‌هاي صنعتي و تكنولوژيكي و نمايش كالاهاي صادراتي غيرنفتي با هدف رشد و توسعه صادرات اين كالاها، آشنايي بازديدكنندگان ايراني با كالا و تكنولوژي خارجي، ايجاد جو مناسب براي پروژه‌هاي سرمايه گذاري مشترك در بخش‌هاي مختلف اقتصادي بين ايران و ساير ملل و بسط و تحكيم روابط سياسي و اقتصادي با كشورها از ديگر نتايج برگزاري نمايشگاه‌هاي بين‌المللي است.
به اعتقاد وحيد كياني، حركت گروهي و جمعي در جهت بازاريابي؛ يكي ديگر از استراتژي‌هاي پيشرفت صادرات است كه نه تنها مانع از رقابت مخرب در بازار خارجي مي‌شود، بلكه با برندسازي و استفاده از توان بالقوه و خرد جمعي، موانع توسعه صادرات را از پيش رو برداشته و موجبات افزايش سهم بازار را فراهم مي‌سازد.
همچنين اين كارشناس، استفاده از اينترنت و تجارت الكترونيك را به عنوان يك الزام براي بقا در فضاي شديد رقابتي مورد توجه قرار داده و معتقد است: استفاده از اينترنت مي‌تواند مسيرهاي همنشيني را كوتاه‌تر كند و كشورهايي كه به پيشرفت و توسعه صادرات و شكوفايي اقتصادي خود مي‌انديشند، بايد براي حضور قدرتمندانه در عرصه‌هاي بين المللي از يك بستر اطلاعاتي وسيع برخوردار باشند كه اينترنت و سيستم‌هاي اطلاعاتي اين امكان را براي دولت‌ها فراهم كرده اند.
وي با اشاره به راهكارهاي عملي براي حدف موانع موجود در عرصه بازار يابي صحيح محصولات داخلي، مي‌افزايد: برخي كشورها، براي برداشتن اين موانع، توافقنامه‌هاي تجارت آزاد امضا مي‌كنند. در واقع با اين توافق، كشورهاي عضو، تدابيري اتخاذ مي‌كنند تا تعرفه‌هاي گمركي و سهميه‌هاي وارداتي را كاملاً حذف كنندو به يك نرخ ترجيحي و مورد قبول همه برسانند تا دسترسي به بازارهاي جهاني تسهيل شود.
به اعتقاد وحيد كياني، رفع اين موانع؛ مي‌تواند براي همه كالاها و خدمات يا برخي از آنها كه مورد توافق طرفين است، موجب يكپارچگي اقتصادي شود. از جمله اين تفاهم‌نامه‌ها، مي‌توان به توافنامه‌هاي تجارت آزاد، تجارت ترجيحي، ائتلاف‌هاي اقتصادي، بازارهاي مشترك و ائتلاف‌هاي گمرگي اشاره كرد.
البته استراتژي‌هاي مذكور، در زمان و جايگاه خاص خود موثرند و ضروري است كه نقش هر يك از ايناستراتژي‌ها را در برنامه‌هاي جامع، تبيين و وزن هريك را مشخص كرد. و از آنجا كه توسعه صادرات صنايع كوچك موجب رشد كمي و كيفي اين صنايع شده و افزايش اشتغال و صادرات غيرنفتي را در پي خواهد داشت، تدوين برنامه‌ها و مشوق‌هاي خاص اين‌گونه بنگاه‌ها ضرورت مي‌بابند تا نه فقط حضور توليدكنندگان ايراني در بازار داخلي كم نشود، بلكه حتي سهم محصولات ايراني در بازارهاي مناسب منطقه و جهان افزايش يابد.


شماره صفحه
+
-
برو
بروز رسانی
 
 
پاسخگویی
 
 
ثبت نظر
صفحه پیشرفته
     
زیربخش موضوع بعد »
بازاریابی فرهنگ بازاریابی