بازاریابی  ›› بازاریابی

بازاریابی

مدیر سایت
تعداد پست :
381
۱۳:۵۳   ۱۳۹۱/۶/۱۷
       
نقل قول
بازاریابی بدون بودجه غیر ممکن است!

استراتژیست بازاریابی، مشاور بازاریابی

برای جوانان عاشق شهرت و پول که والدینی کارمند و یا با درآمد پائین داشته اند، مشاهده موفقیت شرکت هایی چون گوگل و یا فیسبوک کافی است تا دغدغه های ذهنی خواب شب و تمرکز روز را ایشان برباید! اینها الگوهایی برای این جوانان مشتاقِ رسیدن به موفقیت، شهرت و استقلال مالی است که خود نیز از نقطه صفر و یا حتی زیر صفر شروع کرده اند و حالا به امپراطوری های دات کام و سوژه های هر روز و هر سال فورچون ۵۰۰، CNN, Fox, CNBC و WSJ تبدیل شده اند.

شاید بی اغراق روزی نباشد که یکی از این جوانان و یا خود شما با من تماس نگرفته باشید و با هزاران امید و آرزو درخواست دریافت مشاوره و کمک نداشته باشید اما درنهایت شاید صراحت کلام من شما و ایشان را آزرده خاطر کرده باشد.

بازاریابی بدون بودجه غیر ممکن است و هیچ راهی برای موفقیت در بازاریابی بدون تزریق بودجه مناسب برای حمایت از برنامه های بازاریابی وجود ندارد. اما متاسفانه به واسطه فراوانی سخنرانی ها، مقالات و کتاب های بی پایه و اساسی که نقل کنندگان آنها خود هیچ سابقه درخشانی در زمینه کار و کارآفرینی نداشته اند مواجه شدن مردم با این واقعیت دردناک است. از همین روست که در مواقعی به منفی نگری محکوم شده ام اما واقعیت ها را با خوشبینی های پیش و پا افتاده نمی توان تغییر داد.

واقعیت ها به اینصورت است که برای مثال، شرکت گوگل بودجه اولیه ای که در اختیار داشت (در سال ۱۹۹۸) یکصد هزار دلار بود که تا سال ۱۹۹۹ به حدود بیست و پنج میلیون دلار افزایش پیدا کرد و یا فیسبوک کار خود را با بودجه اولیه ۵۰۰٫۰۰۰ دلاری شروع کرد. جدا از اینکه راه اندازی هر کسب و کاری به بودجه اولیه نیاز دارد ما بازاریابی نسبت به اهدافی که تعریف می کنید به بودجه اختصاصی برای شروع و رشد نیاز دارد.

جدا از آنکه یک کسب و کار الزاماً نباید با وسعت کارهایی چون گوگل باشد اما بهترین ایده ها بدون بودجه معمولاً بجایی نمی رسند. در آن زمان است که افرادی که دهان گشاد اما ذهن هایی تنگ دارند با شنیدن ایده های شما، نگرش هایتان را زیر سوال می برند و به باد تمسخر گرفته خواهید شد. از همین روست که اصرار می کنم صرف نظر از تامین بودجه راه اندازی کسب و کار تا زمانی که بودجه بازاریابی مناسبی در اختیار ندارید هرگز خودتان را در مسیر بازار رقابتی قرار ندهید و حضورتان را به صورت رسمی و گسترده اعلام نکنید.

از طرفی این واقعیت را فراموش نکنید آنچه را که بسیاری موفقیت های یکشبه دیگران متصور می شوند، در واقع مشاهده اوج گرفتن های آنهاست. اوجی که از ماه ها و سال ها قبل برایش برنامه ریزی کرده و آماده شده اند و شما نیز با الگو برداری از رفتارشان می توانید به موفقیت های بزرگ برسید. در بازاریابی تعداد بسیار زیادی از شرکت ها درگیر تقلید کورکورانه و بیشتر ایفای نقش هایی که اصلاً با موقعیت های کنونی آنها سازگاری ندارند می شوند. اینگونه برایتان مثال بزنم که شما هرگز با خریدن یک ساعت رولکس، یک قایق تفریحی، هواپیمای شخصی، خانه ویلایی مجلل و خودرو گرانقیمت پولدار نخواهید شد. بلکه به زودی به خاک سیاه می نشینید چرا که باید پول تمام این ظواهر را یکجا پرداخت کنید. بسیاری از ما در مدیریت شرکتهایمان نیز اینگونه عمل می کنیم و از ابتدا می خواهیم مانند آنچه گوگل در امروز رفتار می کند باشیم. در صورتی که سرمایه ای به اندازه سرمایه امروزی گوگل ندارید این امر عملاً غیر ممکن است!

از ابتدا با واقعیت شروع کنید و بجای الگو برداری از رفتار امروزی آنها، روند رفتارهایشان را از گذشته تا به امروز زیر نظر بگیرید. شکست هایشان را به منبعی از تجربه به نفع خودتان تبدیل کنید و خوبی هایشان را قطب نمای منش و رفتار خود در تصمیم گیری های روزانه بدانید. در اینصورت دیری نمی پاید که حتی کوچکترین کسب و کار شما که از اتاق خواب و یا اتاق نشیمن خانه تان شروع شده است دنیا را تکان خواهد داد و در آن زمان که با من تماس می گیرید و با صراحت می پرسم بودجه بازاریابی تان برای یکسال چقدر است دیگر نه تنها دلخور نمی شوید، استراتژیست های بازاریابی و مشاوران بازاریابی را افرادی پول پرست خطاب نخواهید کرد!

نویسنده: توماج فریدونی

شماره صفحه
+
-
برو
بروز رسانی
 
 
پاسخگویی
 
 
ثبت نظر
صفحه پیشرفته
     
زیربخش موضوع بعد »
بازاریابی فرهنگ بازاریابی