بازاریابی  ›› بازاریابی

بازاریابی

مدیر سایت
تعداد پست :
381
۱۷:۳۶   ۱۳۹۲/۱/۱۹
       
نقل قول

تاثیر اولین ملاقات
.
.
.
.

وقتی برای اولین بار با یک مشتری دیدار می کنید فقط چند ثانیه کوتاه فرصت دارید که وی را تحت تاثیر قرار دهید وی در چند ثانیه اول شما را بر اساس ظاهر، نحوه لباس پوشیدن، زبان بدن و نحوه رفتار شما مورد ارزیابی قرار می دهد. اگر این ارزیابی اولیه منفی باشد به سختی می توان آن را تغییر دارد. بنابراین این برخورد اولیه بسیار برای موفقیت شما در امر فروش مهم است.

انجام توصیه های ذیل به شما کمک می کند تا این تاثیر اولیه مثبتی ایجاد کنید:

وقت شناس باشید

وقتی برای اولین بار کسی را ملاقات می کنید دیر کردن می تواند نشان دهنده بی نظمی و عدم قدرت برنامه ریزی شما باشد و تاثیر منفی بر طرف مقابل بگذارد.خود من زمانی که مدیر بازرگانی بودم هیچگاه از کسانی که دیر به ملاقات می رسیدند خرید نمی کردم مگر این که عرضه کننده کالایی استثنائی بوده باشند. کسی که نمی تواند قرار ملاقاتهای خود را نظم بدهد و مدیریت کند چگونه می تواند کالای مورد نیاز ما را به موقع تامین کند. شاید به نظر شما این قضاوت تند و افراطی باشد ولی خوب از کجا می دانید مشتری شما هم مانند من فکر نکند.

سعی کنید چند دقیقه زودتر از موعد معین در محل حاضر شوید. گاه این زودتر رسیدن می تواند فرصت خوبی برای شما ایجاد می کند تا با منشی فردی که قرار است ملاقات کنید صحبتی داشته باشید. که خود این می تواند به اندازه ملاقات با مدیر برای شما ارزنده باشد. منشی ها منبع اطلاعاتی خوبی هستندو می توانند شما را با علایق و خلق و خوی مدیر خود آشنا کنند و علاوه بر آن برخی از آنها می توانند بر مدیر خود تاثیر بگذارند.

آرام و راحت باشید

تنش عصبی شما در اولین ملاقات می توان تاثیر بدی در طرف مقابل بگذارد. حفظ خونسردی و اعتماد به نفس می تواند به طرف مقابل شما نیز احساس راحتی را منتقل کند و پایه محکمی برای تاثیر مثبت ایجاد کند

ظاهر مناسبی داشته باشید

برای کسی که اولین بار شما را ملاقات می کند ظاهر شما می تواند اولین نشانه ها برای شناخت شما باشد. بنابراین ظاهر مرتب، تمیز و آراسته ای داشته باشید اما این به معنای این نیست که مانند یک مدل لباس بپوشید و خود را بیارائید. نوع پوشش و ظاهر خود را بر اساس نوع صنعت و اطلاعاتی که از پیش در مورد شخصیت طرف مقابل بدست می آورید تعیین کنید، ولی توصیه کلی در مواردی که اطلاعات شما ناقص است این است که سعی کنید محافظه کارانه لباس بپوشید و از لباس های رسمی و متداول برای کارهای بازرگانی استفاده کنید.

لبخند و زبان بدن

هیچ چیز مانند لبخند نمی تواند تاثیر اولیه مثبت بر جا بگذارد. لبخند باعث احساس راحتی در شما و طرف مقابل می شود.

زبان بدن نیز می تواند عامل مهمی برای ارزیابی شما باشد. زبان بدن شما نشان می دهد که تا چه حد به خود اطمینان دارید: صاف ایستادن، لبخند زدن، تماس چشمی بدون اینکه در طرف مقابل ایجاد ناراحتی کند، سلام و احوالپرسی گرم و دست دادن (درصورت امکان) می تواند نشان دهنده اعتماد به نفس شما باشد و باعث شود که طرف مقابل نیز احساس آرامش و راحتی کند.

ایجاد همدلی

ایجاد رابطه همدلانه با طرف مقابل معمولا با صحبتهای کوتاه و دوستانه در مورد علایق و رفتارهای طرفین حاصل می شود. با نگاهی به میز و دیوارهای اتاق مشتری خود شاید بتوانید کمی در مورد علائق وی اطلاعات کسب کنید و با وی سر صحبت دوستانه را باز کنید. نوع مجله یا روزنامه ای که ممکن است روی میز وی باشد. تابلوهایی که به دیوار زده و یا هر چیز دیگری می تواند موضوع خوبی برای آغاز صحبت باشد . اگر قبل از ملاقات با منشی وی هم فرصت گپ زنی پیدا کردید سعی کنید که از وی نیز اطلاعاتی در مورد علائق مدیر وی کسب کنید.

مثبت بیاندیشید (+)

هر کاری که انجام می دهید نشانگر نگرش شماست. فردی که نگرش مثبت دارد حتی در زمانی که عصبی است و یا مورد اننتقاد قرار می گیرد نگرش مثبت خود را انعکاس می دهد. بنابراین سعی کنید نگرش مثبت را در خود پرورش دهید.

با ادب و با ملاحظه باشید

شاید لازم به گفتن نباشد که عدم رعایت ادب شانس شما را برای موفقیت در ایجاد تاثیر مثبت کاملا از بین می برد.

یکی از بهترین راههای نشان دادن ادب خاموش کردن تلفن همراه خود پس از سلام و احوالپرسی و نشستن بر روی صندلی است. این نشان می دهد که شما قصد دارید تمامی توجه خود را بر روی طرف مقابل خود متمرکز کنید.

شماره صفحه
+
-
برو
بروز رسانی
 
 
پاسخگویی
 
 
ثبت نظر
صفحه پیشرفته
     
زیربخش موضوع بعد »
بازاریابی فرهنگ بازاریابی