تجارت الکترونیک  ›› وب سایت

وبلاگ

مدیر سایت
تعداد پست :
134
۱۶:۴۸   ۱۳۹۱/۳/۶
       
نقل قول
تیپ شناسی وبلاگ های بازاریابی فارسی در ایران
حوزه بازاریابی و تبلیغات در فضای سایتها و وبلاگهای فارسی زبان در سالهای اخیر حرکتهای متفاوتی را به خود دیده است. دیرزمانی نمی گذرد از دوره ای که در آن تنها معدود وبلاگهایی چراغ این بازار را روشن نگه داشته بودند. در این یادداشت قصد دارم تا تصویری از رویکرد انواع وبلاگهای فعال در ایران را در اختیار شما قرار دهم.


وبلاگ نوع اول: وبلاگهای تحلیل گر
این گروه از وبلاگها رسالت اصلی خود را تحلیل فعالیت های بازاریابی ایران و جهان و همچنین اطلاع رسانی اخبار حوزه بازاریابی و تبلیغات قرار داده اند. تنوع مطالب در این وبلاگ ها بیشتر و نوع مطالب در مواردی برای مخاطب بر گرفته از فعالیتهای جذاب بازاریابی (نظیر تبلیغات زیبا و تصاویر گرافیکی خلاقانه است) است. از نمونه های بازر آن می توان به چهارراه تبلیغات وبلاگ قدیمی حوزه تبلیغات که توسط دوست خوبم امیر بختایی اداره می شود، اشاره کرد.
وبلاگ نوع دوم: وبلاگهای خبررسان
این گروه از وبلاگها و سایتها رسالت اصلی خود را اطلاع رسانی اخبار حوزه بازاریابی و تبلیغات قرار داده اند و اساسا اخبار موثقی را فارغ از اعمال دیدگاه شخصی بر روی آن به بازار و مخاطب عرضه می کنند. از نمونه های بازار آن می توان به ام بی ای نیوز اشاره کرد که اخبار حوزه بازاریابی را در سال گذشته با سرعت و کیفیت قابل قبول در اختیار مخاطب قرار داد.
وبلاگ نوع سوم: وبلاگهای روایتگر
در عرصه بازاریابی ایران صاحب نظرانی هستند که صَرف نوشتن تجربیاتشان هم می تواند برای خوانندگان آموزنده باشد. از این رو گونه دیگر وبلاگ، روایت فعالیتهای کاری در حوزه بازاریابی است. به گونه ای یک واقعه نگاری است که در پس آن مخاطب می تواند از تجربیات نویسنده و نمونه های مطرح شده استفاده کند. از نمونه های بارز آن وبلاگ استاد پرویز درگی می باشد که در پس بیان شرح فعالیتهای کاری روزانه، مفاهیم والای بازاریابی را نیز به مخاطب منتقل می کند.
وبلاگ نوع چهارم: وبلاگهای کتابی
به راحتی می شود دانشگاه را در قالب یک وبلاگ پیاده کرد. منظورم گروهی از وبلاگها هستند که صرفا به کپی کردن مطالب کتابی و تئوری های رنگارنگ خارجی می پردازند. کمتر دایره فعالیتهای خود را به مطالب کاربردی و تحلیلی با رویکرد ایرانی گسترش می دهند. در هر حال این حرکت نیز در نوع خود سازنده است و در فضای مجازی نیز بسیار ضروری است.
وبلاگ نوع پنجم: وبلاگها کپی کار
وسوسه معروف شدن برخی را در فضای اینترنت وا داشته تا با تاسیس وبلاگ و کپی کردن مطلب از سایر وبلاگها چراغ خود را روشن نگه دارند. به هر تقدیر این حرکت که در بعضا با ذکر منبع انجام می شود هیچ خلاقیتی را به همراه ندارد و بدتر از آن اینکه مطالب را بدون ذکر مطلب و به عنوان مطالب شخصی در وبلاگ درج می کنند. برای نمونه یکی از یادداشتهای کافه بازاریابی را می توانید در گوگل سرچ کنید تا ببینید چه اتفاقی می افتد. برای نمونه اینجا کلیک کنید
وبلاگ نوع ششم: وبلاگها قشنگ
دنیای بازاریابی و به ویژه بخش تبلیغات آن به حدی جذابیت دارد که تا قرن ها با قرار دادن تبلیغات زیبا در وبلاگ ( بدون تحلیل تبلیغ و نتیجه گیری) مخاطب زیادی را برای وبلاگ می توان جمع کرد. در واقع گروهی از وبلاگها در فضای مجازی فعالیت می کنند که تمایز خود را صرفا به نمایش تبلیغات زیبا و خلاقانه محدود کرده اند.
وبلاگ نوع هفتم: وبلاگ های کاذب
شاید به جرات بتوان گفت که تمام گونه های وبلاگ که در بالا به تشریح آن پرداختم برایم دارای احترام است. اما چیزی که بیش از هر چیز آزاردهنده است ظهور وبلاگ های کاذب است که با نشر دروغ، لینکهای متعدد دروغ و بی محتوا که فقط در موتورهای جستجو مخاطب را به دام می اندازد و وقت مخاطب را می گیرد و با تکرار یک مفهوم به زبان های مختلف سر مخاطب کلاه می گذارد. من از این نوع وبلاگها به وبلاگ کاذب یاد می کنم که شخصیتهایی پفکی از نویسنده خود می سازد.
در پایان باید اشاره کنم آفتی که حوزه وبلاگ گردانی در ایران را تهدید می کند ظهور وبلاگ های هیجانی است. یعنی بعد از اپیدمی تاسیس وبلاگ شاهد فعالیت وبلاگ با شور و هیجان زیاد هستیم که بعد از دو ماه دیگر خبری از نویسنده و نوشتن مطالب جدید نیست. به واقع تداوم در این عرصه همت والایی را می طلبد که مقدم بر هر تصمیم دیگری است. در یادداشت آغازین سال 91 برای همه فعالان عرصه وبلاگ نویسی آرزوی موفقیت دارم.
منبع : کافه بازاریابی



مینا رحمتیان |
شماره صفحه
+
-
برو
بروز رسانی
 
 
پاسخگویی
 
 
ثبت نظر
صفحه پیشرفته
     
«  موضوع قبل زیربخش موضوع بعد »
وب سایت وب سایت خصوصیات وب سایت برای کسب و کارهای کوچک و متوسط