تبلیغات تجاری  ›› ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ

مدیر سایت
تعداد پست :
134
۱۵:۲۰   ۱۳۹۱/۲/۲۴
       
نقل قول
بیست و نه نکته مهم بازاریابی ایمیلی:

۱- قبل از ارسال ایمیل تمامی بخشهای متن نامه خودتان را بررسی کنید.
۲- قبل از ارسال نامه خودتان را ویراستاری کنید و غلطهای املایی آن را برطرف کنید. وجود این غلطهای املایی میتواند شرکت و سایت شما را بی اعتبار کند.
۳- یک نسخه از ایمیل خودتان را به ایمیلهای خودتان در سرویس دهنده های مختلف ارسال کنید و ببینید که در کدامیک از آنها ایمیل به شاخه اینباکس رفته و در کدامیک به شاخه اسپم.
۴- تمامی لینکهای داخل ایمیل خودتان را بررسی کنید. ممکن است. برای ارسال ایمیل از قالب ایمیل قبلی استفاده کرده باشید و به همین دلیل لینکهای ایمیل قبلی در ایمیل فعلی شما باشند. قبل از ارسال حتماً این موارد را بررسی کنید.
۵- زمان ارسال خودتان را تنظیم کنید. حتی اگر از بهترین سرویسهای SMTP استفاده میکنید اصلاً ایده خوبی نیست که یکباره ده هزار ایمیل را ارسال کنید. طبق تجربه من برای ارسال از هاست خودتان بهترین تنظیم ارسال ایمیل چهار ارسال در هر دقیقه است.
۶- بهترین زمان ارسال ایمیلها شنبه ساعت هشت صبح است. هرگز ایمیلها را جمعه ارسال نکنید. زیرا تا صبح روز شنبه ممکن است کاربر ایمیلهای دیگری را نیز دریافت کند. باید ارسال را طوری تنظیم کنید که کاربر در زمانی که به محل کار خود میرود ایمیل شما جزو ۵ ایمیل اول لیستش باشد.
۷- هرگز اسپم ارسال نکنید. سعی کنید با روشی که در این کتاب افزایش فروش توسط بازاریابی ایمیلی گفته شد ایمیل علاقهمندان خودتان را جمع آوری کنید. ارسال اسپم هزینه زیادی را برای تجارت آنلاین شما ایجاد میکند.
۸- ایمیل یکی از عوامل اعتماد سازی میباشد. سعی کنید در نوشته های ارسالی خودتان کاری نکنید که این اعتماد کاربر از بین برود.
۹- در ایمیلهای خودتان اصل سادگی را رعایت کنید. هر چه ایمیل شما ساده تر باشد خوانا تر خواهد بود. سعی کنید پیام خودتان را واضح به کاربر نشان دهید.
۱۰- محتوای ایمیل ارسالی خودتان را بر مبنای مهم به کم اهمیت مرتب کنید.
۱۱- کاربران را برای کلیک بر روی لینک ایمیل تشویق کنید. وقتی کاربران به سایت بر میگردند ممکن است به صفحه محصولات شما مراجعه کنند و محصولات شما را خریداری کنند.
۱۲- هرگز از کدهای جاوا در ایمیلهای ارسالی خودتان استفاده نکنید. با انجام این کار ممکن است ایمیل شما به عنوان اسپم شناخته شود.
۱۳- تمامی کد های لازم را در داخل ایمیل قرار دهید. اگر از کد CSS در ایمیل استفاده میکنید آن را حتماً در داخل ایمیل قرار دهید.
۱۴- در ایمیلهای ارسالی خودتان سعی کنید محتوای شما بیشتر از کد های HTML باشد.
۱۵- از گرافیک سایت خودتان در نامه های ارسالی استفاده کنید.
۱۶- حجم نامه خودتان را زیاد نکنید، برای اطلاعات بیشتر کاربر را به صفحه مورد نظر سایتتان هدایت کنید. برخی از کاربران ایمیلهای خودشان را با موبایل چک میکنند به همین دلیل دوست ندارند ایمیلهای حجیم دریافت کنند.
۱۷- مطمئن شوید که سرور شما در لیست سیاه نیست. در صورتی که سرور شما در لیست سیاه باشد. هر چقدر هم نامه شما اصولی باشد تمامی ایمیلهای شما یا به دست مخاطب نمیرسد و یا این که به شاخه اسپم آنها میرود.
۱۸- اگر از کلمات انگلیسی استفاده میکنید میان کلمات فاصله نیندازید. برای مثال کلمه world را به این صورت ننویسید: w o r l d
۱۹- از لغات اسپم در ایمیل خودتان استفاده نکنید لغاتی مانند رایگان به عنوان اسپم شناخته میشوند. میتوانید لیست این لغات را از طریق گوگل بدست آورید.
۲۰- اگر تنظیمات Reverse DNS را انجام دهید. ایمیلها بهتر ارسال خواهند شد. برای این کار میتوانید از شرکت ارائه دهنده هاست خودتان پیاده سازی و تنظیمات آن را درخواست کنید.
۲۱- همواره رقیبان خودتان را بررسی کنید. در لیست آنها عضو شوید و استراتژیهای بازاریابی ایمیلی آنان را مورد بررسی قرار دهید. توجه داشته باشید که ممکن است آنان نیز عضو لیست شما باشند.
۲۲- محتوایی را به کاربران پیشنهاد دهید که کاربر همیشه خواندن ایمیلهای ارسالی شما اولین اولویت وی باشد.
۲۳- در هر صورت، اگر محتوای رایگان یا تجاری ارائه میکنید. مطمئن شوید که این اطلاعات به آسانی در جای دیگر در دسترس نیست. اخبار، تحلیلها و تجربیات تجاری شما جزو این موارد هستند. مطمئن شوید که محتوای شما آنقدر جذاب است که مخاطبین شما با اشتیاق ایمیلهای شما را دنبال میکنند.
۲۴- در صورتی که شما به کاربران کمک کنید که مشکلات خود را حل کنند آنها به افراد وفاداری تبدیل خواهند شد و همیشه اخبار شما را دنبال میکنند.
۲۵- سعی کنید بخشی از محتوای سایت خودتان را به صورت صوت و تصویر تولید کنید و در ایمیلهای خودتان این فایلها را به صورت رایگان و انحصاری در اختیار مخاطبین لیست خودتان قرار دهید. با انجام این کار ارتباط بهتری با اعضای لیست خودتان برقرار میکنید.
۲۶- سعی نکنید در ایمیلهای ارسالی به مقالات مفید دیگران لینک بدهید. کاربران عضو لیست شما شدهاند تا با شما ارتباط برقرار کنند.
۲۷- برای بهتری شدن و نتیجه گرفتن بهتر از لیست خودتان از آزمون تقسیمی استفاده کنید. در این روش اعضای لیست را به دو گروه تقسیم میکنید. و به هر کدام یک محتوا را با رنگ و ساختار متفاوت ارسال میکنید و با انجام این کار میتوانید بهترین طرح را برای نامه های خودتان انتخاب کنید.
۲۸- با استفاده از نرم افزار گوگل آنالیز رفتار کاربران پس از ورود به سایت را تحلیل کنید و نرخ تبدیل فروش خودتان را در هر ایمیل محاسبه کنید. با این روش میتوانید بهترین بازدهی را بدست آورید.
۲۹- اگر در ایمیل خودتان فقط بر روی یک موضوع تمرکز کرده‌اید آدرس صفحه مورد نظر را در بخش‌های مختلف ایمیل تکرار کنید.



منبع: کتاب افزایش فروش توسط بازاریابی ایمیلی




مینا رحمتیان |
مدیر سایت
تعداد پست :
134
۱۵:۲۱   ۱۳۹۱/۲/۲۴
       
نقل قول
اسپم چیست؟
1- اسپم یعنی ایمیل ناخواسته.
2- اسپم بخشی از کاربران را برای ارسال مستقیم هدف قرار می‌دهد.
3- لیست ایمیل‌های اسپم به روش‌هایی اسکن کردن وب، ربودن اطلاعات سایت‌های اینترنتی و یا جستجوی اینترنت برای یافتن آدرس است.

نرم افزار های تشخیص اسپم چگونه کار می‌کنند؟
نرم افزار های تشخیص اسپم حاوی یک لیست بزرگ از اطلاعات است که تصمیم گیرنده این است که ایمیل باید در شاخه اسپم قرار گیرد. البته در هر زمان قوانین آن‌ها تغییر می‌کند. برای مثال این فیلتر کننده ها به برخی کلمات حساس هستند. که اگر از این کلمات در ایمیل خودتان استفاده نمایید حتماً در امتیاز اسپم شما تأثیر خواهد گذاشت. و اگر این امتیاز از حدی بیشتر باشید حتماً ایمیل شما به شاخه اسپم خواهد رفت. به علاوه هر سرور دارای امتیاز دهی‌های متفاوتی در زمینه اسپم یا هرزنامه هستند.

چگونه ایمیل‌های ما توسط این فیلتر ها اسپم نشود؟
بیشتر فیلترهای اسپم ایمیل به شما امتیاز منفی می‌دهند:
1- از لغاتی مانند اینجا را کلیک کنید این تنها شانس زندگی شماست هرگز در ایمیل‌های خودتان استفاده نکنید.
2- اگر از لغات انگلیسی استفاده می‌کنید سعی کنید کلمات را با حروف کوچک بنویسید. معمولاً برای جلب توجه کاربر کلمه ای را با حروف بزرگ می‌نویسند با انجام این کار شما ریسک اسپم شدن ایمیل خودتان را افزایش می‌دهید.
3- از فونت‌های روشن قرمز و سبز استفاده نکنید. تجربه نشان داده که استفاده از این رنگ‌های امتیاز منفی برای شما دارد.
4- سعی کنید از ایمیل متن به جای فرمت HTML استفاده نمایید. اگر از فرمت HTML استفاده می‌کنید. سعی کنید کمتر از کدهای HTML استفاده کنید بیشتر سعی کنید متن شما بیشتر از کد ها باشد.
5- از تصاویر زیاد در ایمیل خودتان استفاده نکنید. و سعی کنید تصاویر را ضمیمه نامه خودتان نکنید. این کار باعث می‌شود که حجم نامه های شما زیاد شود و کاربرانی که با موبایل کار می‌کنند. ناراضی شوند و ترجیح دهند نامه های شما را در شاخه اسپم دریافت کنند.
6- امکان لغو عضویت را در ایمیل‌های خودتان قرار دهید. اگر فردی نمی‌خواهد از سوی شما ایمیلی دریافت کند. اجباری در کار نیست. مطمئن باشید با ادامه این کار آن فرد از شما خرید نخواهد کرد.
7- وقتی کاربر درخواست لغو عضویت می‌کند باید تا نهایتاً 10 روز این کار انجام شود.
8- حتماً آدرس فیزیکی شرکت خودتان را در پایین نامه خودتان قرار دهید. این اطلاعات باید به صورت انگلیسی در پایین تمامی ایمیل‌های به همراه شماره تلفن باشد.
9- اگر به تعداد زیادی از ایمیل‌های در یک زمان ارسال دارید بعید نیست که بخشی از آن‌ها به شاخه اسپم برود برای رفع این مشکل سعی کنید در هر دقیقه فقط 3 ایمیل ارسال شود.
10 - از واژه امتحان یا تست در عنوان نامه خودتان استفاده نکنید.

هیچ کس دوست ندارد ایمیل‌های ناخواسته را در اینباکس ایمیل خود دریافت کند. نکته مهم این است که شما می‌خواهید پیام بازاریابی خودتان را به مخاطبین خود ارسال کنید. بنابراین در هر زمان که می‌خواهید ایمیل خودتان را ارسال کنید کافی ست قبل از آن از مفید بودن آن ایمیل برای مخاطب خودتان مطمئن شوید. در غیر این صورت کاربر یا خود را از لیست شما حذف می‌کند و یا این که از این به بعد نامه های خودتان را به شاخه جانک مخاطب ارسال خواهید کرد.



منبع: مدیرسایت



مدیر سایت
تعداد پست :
134
۱۵:۲۲   ۱۳۹۱/۲/۲۴
       
نقل قول
بازاریابی با ایمیل یکی از روش‌های روز تبلیغاتی دنیا برای کسب و کار های کوچک و بزرگ است. برای موفقیت وب سایت شما در اینترنت، ابتدا باید یک استراتژی مناسب برای کسب و کار اینترنتی خودتان طراحی کنید. ایمیل یکی از ابزار های روز دنیا برای رشد و معرفی سریع کسب و کار به مخاطبین است. یکی از گام‌های مهم اولیه برای موفقیت در بازاریابی با ایمیل این است که از کاربران هدف خود، یک لیست قدرتمند ایجاد کنید. شما می‌توانید از منابع و روش‌های مختلف این کار را انجام دهید، برای شروع کار وب‌سایت اولین اولویت است.


مدیریت لیست بزرگی از مخاطبین و نگهداری و ارسال ایمیل نیازمند پیاده سازی یک استراتژی است. اگر لیست شما کوچک است می‌توانید از وب‌سایت خودتان برای مدیریت ایمیل‌های استفاده کنید در غیر این صورت باید از سرویس‌های حرفه ای برای ارسال و مدیریت مشتریان خودتان استفاده نمایید.
در زیر طبق تجربه خودم دوازده نکته مهم بازاریابی با ایمیل برای کسب و کار های کوچک را می‌نویسم:
1-برنامه سایت خودتان را با ساخت لیست مشتریان آغاز کنید.
اگر شما هنوز لیستی از مخاطبین خودتان را ایجاد نکرده‌اید همین امروز نرم افزار های لازم را در سایت خودتان نصب کنید و ساخت لیست مشتریانتان را آغاز کنید. اگر شما بازار هدف کوچک یا بزرگی دارید. برای شروع مشتریان فعلی خودتان را به لیست خودتان دعوت کنید. معمولاً در ابتدای کار در هر کسب و کاری لیست بسیار کوچک است ولی با گذر زمان شاهد افزایش مخاطبین و بزرگ شدن لیست خودتان خواهید بود.


2-ثبت ایمیل در سایت شما
ارائه پیشنهاد به مخاطبین برای عضویت در لیست شما یکی از ساده‌ترین کار های سایت و از همه مهم‌تر مهم‌ترین وظیفه سایت است. شما به آسانی می‌توانید فرم عضویت را به سایت خودتان اضافه کنید. قرار دادن این فرم در سایت و جمع آوری لیست مخاطبین وب سایت باعث افزایش نرخ تبدیل سایت در آینده خواهد شد.


3-شروع ارسال خبرنامه
یکی از تکنیک‌های موثر بازاریابی با ایمیل ارسال خبرنامه به اعضای وب‌سایت است. شما می‌توانی خبرنامه خودتان را با موضوعی که در زمینه کاریتان است شروع کنید. خبرنامه می‌تواند هفتگی، ماهیانه و یا فصلنامه باشد. یک خبرنامه خوب می‌تواند این موقعیت را برای شما ایجاد کند که ارتباط نزدیکی را با مخاطبان وب‌سایت خودتان برقرار کنید. شما می‌توانید در خبرنامه های خودتان کاربران را با آخرین محصولات و خدمات خودتان آشنا کنید.


4-ثبت نام از اعضای لیست در سایت
مرحله بعدی این است که افرادی که ایمیل خودشان را در اختیار شما قرار داده‌اند. را عضو سایت خودتان بکنید. در این مرحله می‌توانید پیشنهادی رد نشدنی به کاربر بدهید و در مقابل کاربران را عضو سایت خودتان بکنید. در این مرحله کاربران وفاداری خودشان را به سایت نشان داده‌اند.


5-ارسال ایمیل‌های با کیفیت
هیچ چیز بد تر از این نیست که به مخاطبین خودتان اطلاعاتی را ارسال کنید که یا قدیمی هستند و یا هیچ منفعتی برای مخاطبین شما ندارند. شما باید قبل از انجام هر کاری در زمینه مقاله خودتان در اینترنت تحقیق کنید. محتوای خبرنامه شما باید حاوی اطلاعات تحقیق شده و مفید باشد. این نکته که بخواهید خدمات و محصولات خودتان را معرفی کنید ایده بسیار خوبی است ولی در کنار آن باید اطلاعات مفیدی را نیز در اختیار آنان قرار دهید.


6-استفاده از عنوانی مناسب برای ایمیل
یک عنوان مناسب برای ارسال ایمیل یک نکته مهم و تأثیر گذار در باز شدن ایمیل‌ها و نرخ کلیک بر روی ایمیل دارد. در هنگام انتخاب موضوع نامه باید به چند نکته مهم توجه کنید، موضوع نامه باید این اشتیاق را در مخاطب ایجاد کند که می‌تواند با خواندن متن نامه شما به محتوای با ارزشی دسترسی پیدا کند. نامه شما باید معرف محتوای ایمیل شما باشد. حتماً از یک پیشنهاد ویژه در ایمیل خودتان استفاده نمایید.


7-گرافیک و طرح ایمیل ارسالی
شما باید با دقت یک قالب شکیل برای نامه های خودتان انتخاب کنید. قالب شما باید برای مخاطب خوانا باشد و از رنگ‌های مناسب برای این کار استفاده نمایید. با دقت از تصاویر استفاده کنید، هر تصویر باید به گونه ای بهینه شده باشد که با سرعت خوانده شوند. طراحی باید نمایانگر برند شما باشد. همچنین شما باید آن تجاری و اطلاعات تماس خودتان را در ایمیل‌های ارسالی قرار دهید.


8-پاک‌سازی ایمیل‌های لیست
یکی از مهم‌ترین وظایف یک مدیر لیست این است که در هر زمان ایمیل افرادی که خود را از لیست حذف کرده‌اند را پاک کند. همچنین برخی از کاربران ایمیل‌های خودشان را چک نمی‌کنند و به همین دلیل اکانت های آنان بسته شده و ایمیل‌های ارسالی برگشت می‌خورند. شما باید این ایمیل‌ها را شناسائی کنید و از لیست خودتان حذف کنید. انجام این کار به با کیفیت بودن لیست و کاهش هزینه های شما کمک چشمگیری خواهد کرد. همچنین برای شناسائی کاربران وفادار در هر دوره سه ماهه یک لیست جدید با هدیه ای ویژه را بسازید و ابتدا به لیست خود ارسال کنید. در این شرایط خواهید دید که کاربران اصلی و وفادار شما اطلاعات خودشان را به لیست جدید اضافه می‌کنند.


9-آزمون قبل از ارسال
متأسفانه مشاهده می‌شود که برخی از وب سایت‌ها در ارسال‌های خود اشتباهات بزرگی را انجام می‌دهند که می‌تواند باعث نابودی و بی اعتبار شدن تجارت آنان شود. غلط‌های املایی ، لینک‌های ناصحیح و غیره می‌تواند به برند شما لطمه بزرگی وارد کند. قبل از ارسال ایمیل‌های خودتان آن را چند بار تست کنید. و پس از تائید حداقل پنج نفر از کارمندان خودتان، آن را به مخاطبین ارسال کنید.


10-جمع آوری آمار صحیح اعضا
با استفاده از نرم افزاهای مدیریت مخاطبین لیست می‌توانید با آمار بدست آمده تصمیم گیری‌های اصلی را برای برنامه بازاریابی خود بگیرید. همچنین نرم افزار گوگل آنالیز را نیز بر روی وب سایت خودتان نصب کنید در این شرایط می‌توانید به راحتی نرخ تبدیل وب سایت خودتان را محاسبه کنید.


11-استفاده از جملات دعوت به انجام کار!
یک سیستم بازاریابی با ایمیل اثر بخش باید کاربران را ترغیب به انجام کاری بکند. با انجام این کار و قرار دادن جملات دعوت به اقدام می‌توانید شانس افزایش نرخ تبدیل وب‌سایت خودتان را افزایش دهید. این دعوت به انجام کار می‌تواند کلیک بر روی یک لینک و یا خرید یک محصول از شما باشد.


12-کمک به حل مشکلات
در این بخش می‌خواهم مهم‌ترین نکته در مورد بازاریابی با ایمیل را به شما بگویم. یکی از مدل‌های موفقیت در بازاریابی با ایمیل ارسال ایمیل‌هایی است که مخاطبین با مطالعه آن می‌توانند مشکلات خودشان را حل کنند. در این شرایط وفاداری آنان به سایت شما افزایش خواهد یافت و می‌توانید به راحتی نرخ تبدیل سایت خودتان را افزایش دهید.


منبع: مدیرسایت

مدیر سایت
تعداد پست :
381
۱۰:۱۹   ۱۳۹۱/۱۱/۷
       
نقل قول

ایمیل مارکتینگ، روش ها و نکته ها



تحقیقات نشان می دهد که در محیط اینترنت، بازاریابی از طریق ایمیل (email marketing) بعد از بازاریابی از طریق موتورهای جست و جو (Search Marketing) اثربخش ترین روش بازاریابی بوده است





خلاقیت: تحقیقات نشان می دهد که در محیط اینترنت، بازاریابی از طریق ایمیل (email marketing) بعد از بازاریابی از طریق موتورهای جست و جو (Search Marketing) اثربخش ترین روش بازاریابی بوده است. بر این اساس گفت و گویی انجام داده ایم با امیر بختایی، پژوهشگر، مدرس و مشاور بازاریابی و تبلیغات و نیز نویسنده کتاب مدیریت تبلیغات اینترنتی که در ادامه ماده است:

1- بازاریابی از طریق پست الکترونیک چه مزایایی نسبت به ارسال نامه های پستی به همراه دارد؟

بازاریابی از طریق پست الکترونیک در مقایسه با رسانه های سنتی دارای مزایای قابل توجهی است. برخی از این مزایا عبارتند از:

* امکان ارسال پیام به مشتریان بالقوه و بالفعل با هزینه بسیار کم را فراهم می سازد. شما با صرف هزینه ناچیز میتوانید پیام خود را به مخاطبان بسیار زیادی ارسال کنید.

* امکان ارسال پیام در زمان بسیار کوتاه در مقایسه با نامه های کتبی را فراهم می سازد. زمان ارسال و دریافت پیام های ایمیل قابل قیاس با نامه های مکتوب نیست. در این مسیر فاصله جغرافیایی هر قدر هم که زیاد باشد نقشی در افزایش زمان ارسال و دریافت ندارد. علاوه بر این آماده سازی پیام و استفاده عملی از این ابزار هم بسیار سریع و آسان است.



* میزان اثربخشی پیام های فرستاده شده، کاملا قابل ردیابی و اندازه گیری است. شما به راحتی می توانیدمیزان اثربخشی پیام های ایمیلی خود را ردیابی کنید و مورد ارزیابی دقیق قرار دهید.

* برخلاف بازاریابی مبتنی بر وب سایت، پیام ها را می توان به تمام مشتریان به صورت سفارشی رساند. از جمله ویژگی های بازاریابی ایمیلی این است که متناسب با سلیقه و نیاز هر مخاطب می توان پیامی سفارشی تهیه و ارسال کرد.

* ایجاد نتایج فوری در استفاده از این ابزار بسیار بیشتر فراهم است. با توجه به سرعت انتقال پیام های ایمیلی امکان بهره بردن از این ابزار برای کسب نتایج سریع و انجام اقدامات زودبازده فراهم شده است.

2- مهمترین کاربردهای بازاریابی از طریق پست الکترونیکی در چه مواردی است؟

یکی از کاربردهای پست الکترونیکی معرفی کالاها و خدمات جدید به مشتریان است. فرض کنید شما فروشنده پوشاک هستید و اینک محصولات تازه ای را تهیه کرده اید. حالا قصد دارید مشتریان قبلی را از این مهم آگاه کنید. چنانچه قبلا اطلاعات اولیه مشتریان را دریافت و ثبت کرده باشید، به راحتی از طریق ارسال پست الکترونیکی می توانید محصولات جدید خود را به مشتریان معرفی کنید.

کاربرد دیگر پست الکترونیکی ترغیب مشتریان به خرید فوری کالا و خدمات در زمانی مشخص است. فرض کنید همان فروشگاه پوشاک چنین قصد داشته باشد.

با برگزاری یک جشنواره خرید و اطلاع رسانی آن از طریق پست الکترونیکی می تواند امتیازات ویژه ای که برای خرید در زمان جشنواره برای مشتریان در نظر گرفته را سریعا به آنها اعلام و از این طریق و با ترغیب مشتریان، امکان خرید بیشتر محصولات در زمان معین تا حد قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

و اما یکی از مهمترین کاربردهای پست الکترونیکی ایجاد وفاداری در مشتریان است. اگر متناسب با سلیقه و درخواست مشتریان، پیشنهادات مناسب آنها را آماده و در زمان مناسب به آنها اعلام کنیم. و در واقع بتوانیم رابطه خود را با مشتری به یک رابطه نزدیک و مستمر تبدیل کنیم و البته با ارائه کالا و خدمات مناسب رضایت خاطر مشتری را به دست آوریم احتمال وفاداری مشتری به ما تا حد زیادی افزایش می یابد. برای وفادارسازی مشتریان باید به کیفیت و استمرار ارتباطات توجه ویژه داشت و این کار با پست الکترونیکی ساده تر می شود.

3- آیا پست الکترونیکی فقط برای ارتباط با مشتریان قبلی قابل استفاده است یا برای ارتباط با مشتریان جدید و احتمالی هم می توان از آن استفاده کرد؟

به طور کلی مخاطبان یا همان دریافت کنندگان ایمیل را به دو گروه تقسیم می کنند. گروه اول شامل کسانی است که از قبل تمایل خود به دریافت ایمیل را اعلام کرده اند که این گروه عمدتا خود به دریافت ایمیل را اعلام کرده اند که این گروه عمدتا شامل مشتریان قبلی ما هستند. گروه دوم شامل افرادی است که قبلا مشتری ما نبوده اند. بلکه ما توانسته ایم اطلاعات تماس آنها را از جایی دیگر تهیه و به لیست دریافت کنندگان ایمیل اضافه کنیم.

ارسال ایمیل برای گروه اول قطعا موثر است. در عین حال اگر بتوانیم اطلاعات افراد جدیدی که ویژگی های لازم برای مشتری شدن را دارند و به نوعی محصولات ما برای آنها مناسب است را بیابیم، می توانیم با ارسال ایمیل های جذاب درصد قابل توجهی از آنها را به لیست مشتریان خود اضافه کنیم. بنابراین کاربرد پست الکترونیکی از سطح مشتریان بالفعل فراتر رفته و مشتریان بالقوه را نیز می تواند شامل شود.



4- برای به کارگیری بازاریابی از طریق پست الکترونیک چه اقدامات اولیه را باید انجام داد؟

برای به کارگیری بازاریابی از طریق پست الکترونیک سازمان ها و شرکت ها نیازمند ایجاد بسترهایی هستندکه از مهمترین آنها می توان به این موارد اشاره کرد:

* ابتدا باید بانک اطلاعاتی مناسبی از مشتریان بالقوه یا بالفعل خود تهیه کنند. این بانک می تواند لیست مشتریان قبلی باشد یا لیست مشتریان احتمالی محصولات آنها. می توان از بانک های اطلاعاتی آماده که توسط شرکت های معتبر تهیه شده نیز استفاده کرد. اثربخشی بانک های اطلاعاتی که در اینترنت تبلیغ می شوند چندان بالا نیست در مقابل اجاره بانک های اطلاعاتی شرکت های معتبری که مشتریان آنها می توانند مشتری محصول ما باشند اثربخشی بیشتری دارد.

* همچنین باید بسترهای لازم برای ارسال ایمیل به صورت انبوه را هم فراهم ساخت. برای این منظور می توان از نرم افزارهای امتحان پس داده موجود در بازار استفاده کرد. باید مراقب بود که ارسال انبوه ایمیل باعث جریمه وب سایت ما توسط ارائه دهندگان خدمات اینترنتی نشود. همچنین باید مراقب بود که ایمیل های ما به عنوان اسپم یا مزاحم شناخته نشوند چون در اینصورت ایمیل های ما در پوشه اسپم یا همان ایمیل های ناخواسته وارد شده و در این صورت احتمال خوانده شدن پیام ها به شدت کاهش می یابد.

* نکته بسیار مهم دیگر به روز رسانی بانک اطلاعاتی است. توصیه می شود حداقل به صورت ماهانه بانک اطلاعاتی به روز شده تا اطلاعات جدید به بانک اطلاعاتی وارد شده و در مقابل اطلاعات غیرمرتبط یا غیرفعال نیز از بانک اطلاعاتی حذف شوند. اثربخشی برنامه ارتباطی از طریق ایمیل بستگی به بانک اطلاعاتی مورد استفاده دار. هر چقدر بانک اطلاعاتی ما غنی تر باشد، احتمال موفقیت هم بیشتر می شود.

5- فرایند بازاریابی از طریق پست الکترونیک چیست؟

فرایند بازاریابی از طریق پست الکترونیک شامل چهار مرحله اصلی است:

مرحله اول شامل تعریف اهداف بازاریابی از طریق پست الکترونیکی است.

چنانچه اهداف بازاریابی ما مشخص نباشد امکان انحراف از برنامه افزایش می یابد. ضمن اینکه امکان سنجش صحیح اثربخشی اقدامات نیز با دشواری همراه خواهد بود. برخی از اهداف بازاریابی از طریق ایمیل عبارتند از:

* برندسازی
* جلب مشتریان جدید
* ایجاد فروش فوری
* افزایش نرخ نگهداری مشتریان
* برقراری ارتباط با مشتریان فعلی
* ارائه اطلاعات محصولات و خدمات به مخاطبان



مرحله دوم شامل طراحی و تدوین استراتژی های اثربخش است. بعد از تعریف اهداف باید درخصوص نحوه دستیابی به این اهداف تصمیم گیری کرد. در این مرحله بهترین مسیر رسیدن به مقصد کشف و مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان نمونه می توان از استراتژی های زیر نام برد:

* چاشنی های فروش (جوایز، مسابقات، کوپن های تخفیف و ...)
* خبرنامه ها
* نامه های یادآوری
* برنامه های آموزشی

مرحله سوم شامل برقراری ارتباط با مخاطبان است. تصمیم گیری درخصوص قالب ایمیل، موضوع ایمیل و محتوای نامه الکترونیکی در این مرحله انجام می شود. انتخاب قالب مناسب می تواند بر اثربخشی برنامه بازاریابی کمک شایانی کند. موضوع ایمیل تا حد ممکن باید کوتاه، جالب و توجه برانگیز باشد تا احتمال خوانده شدن ایمیل افزایش یابد. محتوای نامه هم باید به صورت کوتاه، شفاف و صریح نوشته شود.

نهایتا مرحله چهارم شامل ارزیابی نتایج است. در این مرحله ما به بررسی نتایج حاصله می پردازیم تا به نکات مثبت و احیانا اشتباهاتی که صورت گرفته پی ببریم و از آموزه های خود جهت بهبود برنامه های آتی استفاده کنیم. برخی از شاخص هایی که برای ارزیابی می توان از آنها استفاده کرد عبارتند از:

* نرخ کلیک
* نرخ لغو عضویت ها
* درصد ایمیل هایی که فوروارد می شوند
* میزان سفارش های دریافتی



6- به نظر می رسد مرحله سوم، مرحله ظریف و حساسی است. برای تهیه محتوای مناسب چه نکاتی را توصیه می کنید؟

تا حد ممکن باید محتوای نامه کوتاه و رسا باشد. کنترل کنید که متن شما غلط املایی نداشته باشد. بهتر است از تصاویر محدودی استفاده شود تا حجم ایمیل بیش از حد زیاد نشود. بهتر است به شکلی لحن متن را بنویسید که صحبت می کنید. از رنگ های متنوع استفاده کنید و تاکیدها را با حروف بولد نشان دهید. هر درخواست را باید در یک ایمیل ارسال کرد و امکان ارتباط مستقیم با سایت یا صفحه مربوطه را هم نباید فراموش کرد.

نکته مهم دیگر اینکه حتما امکان لغو عضویت را آسان و روشن در پیام قرار دهید. این کار احتمال اسپم شدن ایمیل های شما را کاهش می دهد. بهتر است از ارسال پیوست های حجیم خودداری شود چرا که زمان دانلود را افزایش داده ضمن اینکه احتمال انتقال ویروس را زیاد می کند. باید آدرس کامل اینترنتی خود را در انتهای پیام ذکر و حتما مخاطبان را دعوت به اقدامی مشخص کنید. فراموش نکنید که ایمیل ها باید امضا داشته باشند. یک امضای کامل شامل نام، پست سازمانی، نام شرکت، نحوه ارتباط با شرکت و نگارنده و نیز آدرس وب سایت است.

و بالاخره مراقب باشید که طبق قوانین اینترنتی مطالب خود را ارائه کنیدتا گرفتار اسپم نشوید. همچنین برای جلوگیری از اسپم شدن لازم است به مخاطبان تاکید کنید که با اجازه آنها برایشان ایمیل ارسال می کنید. به آنها اجازه دهید که چنانچه تمایلی به دریافت ایمیل های بعدی ندارند به سادگی نسبت به لغو عضویت خود اقدام کنند. پس اطمینان حاصل کنید که گزینه لغو عضویت ایمیلیتان کار می کند.

چنانچه به موارد فوق توجه کافی صورت گیرد، می توان با صرف هزینه ای کم، و با بهره بردن از قابلیت های بازاریابی از طریق ایمیل، محصولات و خدمات خود را در زمانی کوتاه و با کیفیتی مناسب به مخاطبان معرفی کرد و با حفظ ارتباط با مشتریان، در آنها وفاداری ایجاد کرد.

این نکته مهم ضروری است که بازاریابی از طریق ایمیل زمانی اثربخشی بیشتری پیدا می کند که همراه با روش های دیگر بازاریابی استفاده شود.

شماره صفحه
+
-
برو
بروز رسانی
 
 
پاسخگویی
 
 
ثبت نظر
صفحه پیشرفته
     
زیربخش
ایمیل مارکتینگ