بازاریابی  ›› بازاریابی

بازاریابی اینترنتی

مدیر سایت
تعداد پست :
381
۱۷:۰۹   ۱۳۹۱/۵/۱۰
       
نقل قول
بازاریابی دیجیتال و دستور آشپزی
برای به کارگیری بازاریابی و تبلیغات دیجیتال هیچ دستور از پیش آماده ای وجود ندارد. این بدین معنی است که با وجود این که باید از تجربیات پیشین درس آموخت، اما فرمول یکسانی برای کسب و کارهای گوناگونی که قصد حضور در اینترنت را دارند وجود ندارد. در هر مورد تبلیغاتی، عوامل گوناگونی بر طراحی یک کمپین مناسب تأثیر می گذارند. این عوامل را می توان در 3 حوزه دسته بندی نمود:

سیاست های شرکت: سیاست های شرکت شما و هدف های تجاری اش مهم ترین بخش در هر کمپین بازاریابی را تشکیل می دهند. این که شما در حوزه کسب و کار خود چه هدف های کوتاه یا بلند مدتی را در نظر گرفته اید و به سمت کدام افق ها حرکت می نمایید بر کلیت و یا حتی جزئیات کمپین تبلیغاتی شما تأثیر می گذارد. برای مثال بانکی که هدفش گسترش تعداد مخاطبان با افزایش شعبه ها در تمام مراکز تجمع جمعیتی است با بانکی که تنها به مشتریان خاصی که در وضعیت اقتصادی و یا کسب و کار ویژه ای هستند نظر دارد از نظر سیاستگذاری تبلیغاتی زمین تا آسمان تفاوت دارند.
عوامل اجتماعی: عوامل می توان زمینه ی اجتماعی پیام شما را تشکیل دهند. برای مثال معروف است که در زمان ملی شدن صنعت نفت و افزایش روحیه خودباوری ملی، تبلیغات از این زمینه ی اجتماعی برای معرفی محصولات ایرانی و ترغیب مصرف کنندگان به خرید آنها استفاده می نمودند.
ویژگی های مخاطبان: این که شما چه گروه هدفی را انتخاب نموده اید، تعیین کننده نحوه ی ارائه ی پیام تبلیغاتی است. برای این امر باید پرسش هایی نظیر این را پاسخ داد که مخاطبان این کمپین از چه گروه های سنی، طبقاتی، جنسیتی، قومی و ... هستند و در مورد ویژگی های هر گروه از این مخاطبان به پژوهش و بررسی پرداخت.
تنها با شناخت و دانش کافی در این حوزه است که شما می توانید به اهداف تبلیغاتی خود دست یابید. بدون پرداختن به این عوامل، تبلیغات تنها نوعی بخت آزمایی یا پول دور ریختن است که هیچ نسبتی با اهداف خود ندارد.



مدیر سایت
تعداد پست :
381
۱۵:۱۵   ۱۳۹۱/۶/۷
       
نقل قول
شرکت چیتیکا فعال در زمینه ی تبلیغات آنلاین سهم بازار موتورهای جستجو در دسامبر 2011 را اعلام کرد. نکته ی جالب در این گزارش کاهش جستجوها در موتورهای جستجوی گوگل و بینگ و افزایش جستجوها در موتور جستجوی یاهو طی ماه های اخیر می باشد.

نکات حائز اهمیت :

1) سهم بازار جستجوی موتور جستجوگر گوگل همچنان در مقایسه با دیگر رقبا در حال کاهش است.

2) یاهو نسبت به ماه پیش به روند رو به رشد خود ادامه داده و سهم بازار این موتور جستجو در مقایسه با دیگر رقبا حدود 2 درصد افزایش یافته است.

3) سهم بازار موتور جستجوگر بینگ بیش از 1 درصد کاهش یافته است.

پیش بینی ها :

1) موتور جستجوگر بینگ در سال 2012 از یاهو پیشی خواهد گرفت.

2) در سال 2012 موتورهای جستجوگر AOL و Ask دچار کاهش سهم در میان جستجوها خواهند شد.

3) موتور جستجوگر گوگل علیرغم افزایش رقابت در میان موتورهای جستجو به عنوان اولین موتور جستجو در میان کاربران استفاده خواهد شد.






مدیر سایت
تعداد پست :
381
۱۶:۳۳   ۱۳۹۱/۶/۷
       
نقل قول
10 نوع به روز رسانی به منظور حضور چشم گیر در رسانه های اجتماعی

ایجاد حساب کاربری در رسانه های اجتماعی به تنهایی حائز اهمیت نمی باشد . آن چیزی که در این خصوص مهم می باشد این است که در رسانه های اجتماعی چه نوع محتوایی را با دیگران به اشتراک گذارید.

1) لینک دهی به محتوای جدید

افرادی که کار با رسانه های اجتماعی را به تازگی شروع کرده اند ممکن است این سوال در ذهن آن ها ایجاد شود که چه چیزی باید در رسانه های اجتماعی با دیگران به اشتراک گذارند. مطالبی که در وبلاگ وب سایت خود منتشر می کنید را با دیگران به اشتراک گذارید و در صفحه ی وبلاگ خود لینک های اشتراک گذاری در رسانه های اجتماعی را نیز قرار دهید تا دیگران مطالب وبلاگ شما را با دیگران به اشتراک گذارند و بازدیدها از وبلاگ شما افزایش یابد. اشتراک گذاری فقط مخصوص مطالب وبلاگ نیست بلکه هر محتوای جدیدی را نیز شامل می شود.

2) لینک دهی به مطالب مفید دیگر

مسلما شما تنها فرد دارای تخصص در کسب و کار خود نیستید. سعی کنید مطالبی که دیگر متخصصین منتشر می کنند را نیز در رسانه های اجتماعی به اشتراک گذارید. با ابن کار ارتباط خود با کاربرانتان را قوی تر می کنید و به آن ها نشان می دهید محتوای با ارزش حتی در صورتی که منبع آن خارج از وب سایت شما باشد برای شما مهم است.

3) پیشنهادات به مشتریان بالقوه

قسمتی از کتاب یا مقاله الکترونیکی که تهیه کرده اید و غیر رایگان می باشد را در قالب فایل جدید جدا نموده و آن را در رسانه های اجتماعی با دیگران به اشتراک گذارید.

4) مسابقه

در صورتی که مسابقه و یا پیشنهاداتی برای ایجاد رقابت برای افزایش فروش در وب سایت خود ترتیب داده اید وقایع مربوط به آن را در رسانه های اجتماعی با دیگران به اشتراک گذارید.

5) نظر سنجی

در صورتی که نظر سنجی و یا رای گیری در وب سایت خود برگزار می کنید می توانید لینک مربوط به این امر را در رسانه های اجتماعی با دیگران به اشتراگ گذارید تا علاوه بر تشویق و اطلاع رسانی برای شرکت در این رویداد از بازخوردهای کاربران نیز بهره مند شوید.

6) اخبار کسب و کار

سعی کنید در مورد اخبار و وقایع مربوط به کسب و کار خود به روز باشید و در مورد تاثیر این عوامل در کسب و کار خود مطلب بنویسید و مطالب و یا لینک صفحه ای که مطلب در آن قرار دارد را در رسانه های اجتماعی قرار دهید.

7) محتوای بهینه سازی شده جستجو

ارتباط رسانه های اجتماعی و جستجوها در موتورهای جستجو هر روز بیشتر از دیروز می شود پس سعی کنید مطالبی که در رسانه های اجتماعی قرار می دهید بر اساس کلمات کلیدی مد نظر شما بهینه سازی شده باشند.البته این نکته را فراموش نکنید که هدف اصلی ، ارائه محتوای با کیفیت است و هیچ گاه محتوا را فدای رنکینگ در موتورهای جستجو نکنید.

8) محتوای طنز

سعی کنید بعضی اوقات در مطالبی که به اشتراک می گذارید کمی چاشنی طنز را نیز اضافه نمایید . با این کار میزان مشارکت افراد در مورد مطلب مورد نظر از طرق مختلف مانند نظردهی افزایش می یابد.

9) محتوای بصری

بعضی افراد از خواندن تنفر دارند. برای این دسته از کاربران مطالب تصویری از قبیل عکس ، کاریکاتور ، ویدئو و غیره قرار دهید تا با این کار آن ها را نیز به مشارکت در مطالب منتشر شده دعوت نمایید.

10) پاسخ به سوالات متداول

هرگاه کاربران از شما سوال متداولی پرسیدند و یا ابهامی برای آن ها در مورد محصولات و خدماتی که ارائه می دهید ایجاد شود مطلبی در شبکه های اجتماعی منتشر و ابهامات را برطرف نموده و به سوالات پاسخ دهید.







مدیر سایت
تعداد پست :
381
۱۲:۳۹   ۱۳۹۱/۹/۶
       
نقل قول

بزار عمده رسیدن به اهداف بازاریابی ارتباطات است و اینترنت جدیدترین و موثرترین وسیله ارتباطی است. درنتیجه بی شک اینترنت تاثیرات عمیقی بر نحوه انجام بازاریابی داشته و درحقیقت بازاریابی اینترنتی تغییرات عمده ای نسبت به بازاریابی سنتی پیدا کرده است. البته باید توجه داشت که تیوری های موجود در بازاریابی قابلیت کاربری در اینترنت را نیز دارا هستند چرا که نیازها و خواسته های اساسی بشر تغییر نکرده است و تنها چگونگی تامین آنها متفاوت گشته است. لذا تنها تکنیک های بازاریابی و چگونگی بکارگیری آنها ممکن است دچار تغییر شده باشد (CHAFFEY ET AL, 2000). بنابراین، هنوز هم مفهوم اساسی بازاریابی آنگونه که کاتلر می گوید یعنی ارضای نیازها و خواسته های مشتریان، در عصر اینترنت نیز مصداق دارد اما مطمیناً روشهایی که برای شناخت و برآوردن این نیازها و خواسته ها به کار می رود دچار تغییر گشته است. کمااینکه طی سالیان گذشته تکنولوژی های یگری مثل رادیو و تلویزیون نیز تحولاتی را در نحوه انجام بازاریابی به وجود آورده اند.

اینترنت نیز به دلیل بعضی از ویژگیهای خاص خود تغییرات اساسی را در بازاریابی سنتی به وجود آورده است. این تغییرات توسط محققان مختلف موردبررسی قرار گرفته است: تغییر جریان اطلاعاتی یک طرفه بین شرکت با مشتریان در بازاریابی سنتی به جریان اطلاعاتی دوطرفه (BLATTBERG ET AL, 1994) در بازاریابی اینترنتی، تغییر ازبازاریابی انبوه به بازاریابی فردی (MARTIN, 1996)، تغییر از مفهوم بخش بندی بازار در بازاریابی سنتی به مفهوم جامعه سازی در بازاریابی اینترنتی& &(ARMSTRONG AND HAGEL,1996)،تغییر تفکر مشتری به عنوان بازار هدف به تفکر مشتری به عنوان شریک تجاری (MCKENNA) . شکل شماره یک نشان دهنده تغییرات ایجاد شده در بازاریابی درنتیجه بکارگیری اینترنت است. از مهمترین تغییرات ایجاد شده در بازاریابی سنتی که در اثر اینترنت به وجود آمده، تغییر مدل بازاریابی یک به چند (ONE-TO MANY MODEL) به مدل چند به چند (MANY - TOMANY MODEL) است (HOFFMAN AND NOVAK, 1996). به دلیل اهمیت این تغییر در فرایند بازاریابی آن را به طور جداگانه در قسمت بعد موردبحث قرار می دهیم.

● مدل چندبه چند در بازاریابی اینترنتی

هافمن و نواک (1996)معتقد هستند که اینترنت باعث شده تا ارتباطات بازاریابی سنتی که به صورت یک به چند بود به صورت چند به چند دربیاید. در مدل یک به چند، شرکت پیامی را از طریق یک وسیله ارتباطی یا یک رسانه به مشتریان متعدد ارسال می کند. در این نوع ارتباط مصرف کنندگان قادر به برقراری ارتباطات پویا با شرکت نبودند و صرفاً به صورت شنونده عمل می کردند. مدل سنتی یک به چند باعث می شد که مشتریان در معرض بمباران پیامهای تبلیغاتی شرکت ازطریق رسانه هایی مثل تلویزیون، رادیو، روزنامه، مجله،... قرار بگیرند، درحالی که نمی توانستند به صورت فعال با شرکت ارتباط برقرار کرده و بر آن پیامها تاثیر بگذارند. مدل سنتی ارتباطات بازاریابی در شکل شماره دو ترسیم شده است. این مدل دارای سه ویژگی زیر است:

1 - وسیله ارتباطی یا رسانه فقط به عنوان کانال انتقال پیام یا مضمون از شرکت به مصرف کننده عمل می کند؛

2 - مصرف کنندگان به معنای واقعی کلمه فقط شنونده هستند و فرض می شود که ازنظر ذایقه هایشان درمورد اطلاعات منتقل شده، همگن و متجانس هستند؛

3 - هیچ تعاملی بین مصرف کنندگان و شرکت وجود ندارد.

با ظهور اینترنت و بکارگیری آن در ارتباطات بازاریابی، مدل سنتی یک به چند به مدل جدید چند به چند تغییر پیدا کرد. دراین مدل شرکتها و مصرف کنندگان متعدد با استفاده از یک رسانه که همان اینترنت است با هم ارتباط دارند و به دلیل توانایی خاص این رسانه که امکان برقراری ارتباط همزمان شرکتهای متعدد را با خود و یا با مصرف کنندگان متعدد می دهد طرفهای شرکت کننده در ارتباط می تواند با یکدیگرتعامل داشته و برهم اثر بگذارند. این مدل نوین دارای ویژگیهای زیر است:

▪ مشتریان می توانند با یکدیگر و با رسانه تعامل داشته باشند؛

▪ شرکتها می توانند ازطریق رسانه مضمون و پیامی را فرستاده و به تعامل یکدیگر بپردازند؛

▪ مشتریان و شرکتها می توانند با هم تعامل داشته باشند؛

▪ مشتریان می توانند خود، پیامها و مضامین تجاری را به رسانه منتقل کنند. بدین ترتیب مدل جدیدی از ارتباطات پیش روی بازاریابان قرار دارد که باید با بکارگیری محاسن آن و درصورت وجود ازبین بردن معایب آن، درجهت برآوردن نیازهای مشتریان و رسیدن به اهداف سازمانی قدم بردارند. اگرچه بازاریابی اینترنتی در چند سال اخیر رونق بسیاری یافته است اما اکثر شرکتها عمدتاً از آن برای ترفیع و تبلیغ استفاده کرده اند.

تنها تعداد محدودی از این شرکتها به طور کامل از پتانسیل بازاریابی اینترنتی بهره گرفته اند (KIANG AND CHI, 2001). شاید یکی از علل عدم بکارگیری کامل بازاریابی مبتنی بر اینترنت عدم شناخت نسبت به مزایای بالقوه آن است.

● مزایای بازاریابی اینترنتی

گرچه در ابتدای تجاری شدن اینترنت ابزارهای زیادی درمورد توانایی آن برای تحول تجارت و فعالیتهای اساسی آن مثل بازاریابی صورت گرفت که اکثراً خیالی بیش نبود اما تدریجاً با گذشت زمان و انجام تحقیقات مختلف در این زمینه، تواناییها و مزایای اینترنت به طور واقع بینانه ای موردشناسایی قرار گرفت. مزایای بازاریابی اینترنتی توسط محققان مختلف موردبررسی قرار گرفته و طبقه بندی شده است. یکی از این طبقه بندیها مربوط به کیانگ و چی (2001) است. آنها مزایای بازاریابی را در سه بعد موردبررسی قرار داده اند:

الف) بعد ارتباطاتی _(تبادل اطلاعات میان خریداران و فروشندگان): اینترنت وسیله ای بی نهایت موثر برای دسترسی به، سازماندهی و تبادل اطلاعات است. خصوصیات منحصر به فرد اینترنت که مربوط به بعد ارتباطی هستند عبارتند:

▪ توانایی در نگهداری حجم وسیعی از اطلاعات که بتوان آنها را با هزینه های پایین، از هر کجای جهان و توسط هر کسی از طریق شبکه جستجو کرده و یا منتشر ساخت؛

▪ تعامل پذیری و توانایی در ارایه اطلاعات همزمان؛

ارایه تجارب ادراکی که بسیار بیشتر از تجارب ادراکی حاصل از رسانه های کاغذی است.

اینترنت می تواند اطلاعات موردنیاز مشتری را به صورت همزمان و به محض درخواست، به صورت 24 ساعته و در هفت روز هفته، دردسترس او قرار دهد و این به معنی تعامل بیشتر، خدمات بهتر و پاسخگویی سریع تر به مشتری است.

روشهای برقراری ارتباطات در اینترنت متفاوت بوده و از پست الکترونیکی و گروههای خبری تا اتاقهای گفتگو و غیره را شامل می شود. این روشها به بازاریابان امکان می دهند تا از نیازهای درحال تغییر مشتریان باخبر بوده و استراتژی های بازاریابی خود را با این تغییرات تطبیق دهند. همچنین استفاده از ارتباطات اینترنتی موجب صرفه جویی در هزینه های تلفن و فاکس می شود. یکی دیگر از مزایای استفاده از اینترنت امکان جمع آوری اطلاعات درمورد مشتریان ازطریق نظرسنجی های برخط است.

شرکتها با استفاده از این اطلاعات می توانند تبلیغاتی متناسب با تک تک مشتریان ارایه کنند. این توانایی موجب تسهیل بازاریابی ارتباطی و اجرای برنامه های وفاداری می شود. عامل دیگری که درمورد بعضی محصولات مزیت حساب می شود، عدم وجود تماس رودررو در ارتباطات اینترنتی است. این عدم تماس رودررو در خرید محصولاتی همانند دارو برای بیماریهای خاصی که افراد از ذکر نام آنها خجالت می کشند یک مزیت مهم به شمار می رود.

ب) بعد مبادلاتی (فعالیتهای مربوط به فروش محصولات): اینترنت دسترسی تجارتها به دامنه وسیع تری از مشتریان بالقوه در سراسر جهان را فراهم ساخته است. این مزیت مخصوصاً برای تجارتهای کوچک دارای اهمیت است و آنان را در امر رقابت باشرکتهای بزرگتر یاری می رساند. اینترنت همچنین اداره فرایند مبادله را راحت تر کرده است، مخصوصاً در رابطه با پردازش سفارشات پیچیده، که این امر موجب کاهش کارهای دفتری، افزایش کارایی و کاهش هزینه های مبادله می شود. سیستم های پرداخت برخط ضمن پایین آوردن هزینه پردازش مبادلات، امکان پرداختهای کم در ازای ارایه خدمات جزیی را فراهم می آورند.

درمورد مبادلات بنگاه به بنگاه کاهش زمان پردازش به معنای این است که خریدار می تواند سطح موجودی انبار و همچنین سایر هزینه های سربار را پایین نگه دارد. اینترنت امکان تطبیق سریع با شرایط جدید بازار را فراهم آورده و به شرکتها اجازه می دهد تا برنامه های ترفیعی مطابق با خصوصیات تک تک مشتریان طراحی کرده و قیمتهای قابل انعطافی را ارایه کنند. همچنین هزینه های پایین برای ورود و شروع بازاریابی اینترنتی یکی دیگر از مزایای اینترنت است.

ج) بعد توزیع (تبادل فیزیکی کالاها و خدمات): بازاریابی اینترنتی حق انتخابهای بیشتر و انعطاف پذیری بالاتر را برای شرکتها فراهم ساخته و درعین حال مواردی همچون: موجودی های انبار زیاد، هزینه های انبارداری و هزینه اجاره فضا را از بین برده است.

اینترنت همچنین زنجیره عرضه را کوتاه کرده و هزینه های مربوط به واسطه ها را کاهش داده است. توانایی اینترنت درعمل کردن به عنوان یک کانال توزیع برای محصولات خاص (محصولات دیجیتالی مثل نرم افزارهای کامپیوتری) یکی از ویژگیهای منحصر به فرد آن است. بکارگیری اینترنت به عنوان یک کانال توزیع نه تنها هزینه های ثابت توزیع را کاهش می دهد بلکه توزیع سریع و همزمان کالاها و خدمات خریداری شده را تضمین می کند. (جدول شماره یک)

مزایای موردبحث شرکتها را بر آن داشته تا به اتخاذ سیاستهایی برای تبدیل بازاریابی سنتی به بازاریابی اینترنتی تلاش کنند. تاکنون مدلهای مختلفی برای جایگزینی مدلهای قدیمی مربوط به بازاریابی سنتی ارایه شده است. یکی از این موارد مدل هفت آی (7IS MODEL) است که در این مقاله شرح داده خواهدشد.

● مدل هفت آی

بازاریابی اینترنتی دربردارنده مزایای عمده ای است و لذا شرکتها به دنبال آن هستند که از بازاریابی سنتی به سمت بازاریابی اینترنتی حرکت کنند. البته همان طور که قبلاً ذکر گردید بازاریابی اینترنتی به معنای عدم کارایی مفاهیم سنتی بازاریابی در محیط اینترنت نیست بلکه به معنای تغییر تکنیک های بازاریابی است. یکی از تکنیک های قدیمی برای اداره فعالیتهای مربوط به بازاریابی، آمیخته بازاریابی است.

آمیخته بازاریابی عبارت است از مجموعه ای از متغیرهای بازاریابی که دستیابی شرکت به اهداف موردنظر را تحت تاثیر قرار می دهد. این متغیرها در چهار متغیر اساسی دسته بندی شده اند که عبارتند از: محصول، قیمت، مکان و ترفیع (KOTLER, 1986). در طی سالیان گذشته گاهی اجزای دیگری نیز به آمیخته بازاریابی اضافه شده است اما همواره این چهار مورد ثابت بوده و درمورد آن توافق عمومی وجود داشته است.

با پایدار شدن بحث بازاریابی اینترنتی، بعضی از محققان سعی کرده اند تا مدلهای جایگزینی برای آمیخته بازاریابی سنتی ارایه کنند که با خصوصیات عصر اینترنت سازگار بوده و فرایند تبدیل بازاریابی سنتی به بازاریابی مبتنی بر اینترنت را تسهیل سازد. یکی از این موارد، مدل «هفت آی» است که برای اولین بار توسط اسپالتر (1996) مطرح شد. گرچه او قصد نداشته تا این مدل را به عنوان جایگزینی برای آمیخته بازاریابی مطرح سازد لیکن می توان از مدل او برای انتقال از بازاریابی سنتی به بازاریابی اینترنتی استفاده کرد. مدل پیشنهادی اسپالتر دارای هفت جزء است. این اجزا عبارتند از:

1 - اتصال (INTERCONNECTION): توانایی در ایجاد اتصال و ارتباط همزمان مابین هزاران نفرکه در سرتاسر جهان پراکنده اند نکته حایزاهمیتی است که باید در انتقال فعالیتهای بازاریابی به اینترنت موردتوجه قرار گیرد. مشتریان می توانند از هر کجای زمین، 24 ساعت درهفت روز هفته، به پایگاه اینترنتی فروشنده مراجعه کرده و از آن خرید کنند. بازاریابان باید این توانایی جدید را مدنظر قرار دهند.

2 - تعامل مشتری با پایگاه اینترنتی (INTERFACE): وجود یک تعامل مناسب بین مشتری با پایگاه اینترنتی شرکت امری حیاتی است. پایگاه شرکت اولین نقطه برخورد میان مشتری و شرکت در محیط مجازی است و باید به گونه ای باشد که ادامه ارتباط مشتری با سازمان را تشویق و تقویت کند. در اینجا مسیله نوع طراحی پایگاه اینترنتی مهم خواهدبود.

3 - تعامل مشتری با اعضای شرکت (INTERACTIVITY): اینترنت امکان برقراری گفتگو و ارتباط صمیمانه مشتری با اعضای شرکت&، فارغ از هرگونه محدودیت زمانی و مکانی، را میسر می سازد. برقراری تعامل چه به صورت اتوماتیک از طریق فرستادن پست الکترونیکی و چه به صورت برقراری ارتباط انسانی ازطریق اتاقهای گفتگو یکی از ویژگیهای اساسی اینترنت بوده و نقطه ممیزه آن با سایر رسانه های عمومی نظیر رادیو و تلویزیون است. شرکتها باید به درستی از این ویژگی استفاده کنند.

4 - درگیر شدن (INVOLVEMENT): بازاریابان باید جوی را به وجود آورند که مشتری را درگیر ارتباط پیوسته با شرکت کرده و او را ترغیب به بازدیدهای مجدد و مکرر از پایگاه خود کند. راههای مختلفی برای ایجاد این درگیری وجود دارد مثلاً: طراحی جالب و جذاب پایگاه&، ایجاد وفاداری نسبت به مارک شرکت، پیوند دادن سایت شرکت به سایتهای محبوب و رایج و قراردادن موارد سرگرم کننده بر روی پایگاه.

5 - اطلاعات (INFORMATION): دسترسی گسترده به اطلاعات مربوط به کالاها و خدمات در اینترنت، موجب جابجایی رابطه قدرت از بازاریابان به مشتریان شده است. مشتریان از این اطلاعات برای یافتن محصولات موردنظر خود استفاده می نمایند درست به همان گونه که بازاریابان از اطلاعات موجود برای یافتن مشتری استفاده می نمایند. بازاریابان باید در طراحی برنامه های خود این پدیده را مدنظر قرار دهند.

6 - فردگرایی (INDIVIDUALISM): فردگرایی در اینجا به معنای توانایی وتمایل بازاریاب در ارایه کالاها و خدمات سفارشی است. یعنی ارایه محصول خاص برای هر فرد طبق علایق و ترجیحات خاص هر فرد. ویژگیهای منحصر بفرد اینترنت امکان انجام چنین کاری را میسر ساخته است. لذا شرکتها باید از این خصوصیت درجهت جذب مشتریان استفاده کنند.

7 - صداقت (INTEGRITY): حفظ حریم خصوصی، امنیت و محرمانه ماندن اطلاعات شخصی افراد باید تضمین گردد. صداقت پایگاه اینترنتی بر روی موفقیت و شهرت سازمان، در محیط مجازی و فیزیکی، تاثیر می گذارد. صداقت عامل اصلی به وجود آمدن حس اعتماد مشتری نسبت به شرکت است. بازاریابی اینترنتی باید وجود چنین امنیتی را برای مشتریان تضمین کند.

● نتیجه گیری

فناوری اینترنت مهمترین اختراع عصر حاضر است که چه آن را بپذیریم و چه در مقابل آن مقاومت کنیم تاثیرات عمیقی بر شیوه انجام فعالیتها، مخصوصاً فعالیتهای تجاری، گذاشته و در آینده تاثیرات بیشتری خواهد گذاشت. بازاریابی نیز به عنوان یکی از فعالیتهای اساسی هر سازمان انتفاعی و غیرانتفاعی تاثیرات عمیقی را درنتیجه ظهور اینترنت پذیرفته است. این تاثیرات دربردارنده مزیتهای مختلفی برای بازاریابان بوده است و به همین دلیل شرکتها به دنبال انتقال از بازاریابی سنتی به بازاریابی اینترنتی هستند. نکته بااهمیت در این انتقال واقع بینی و پرهیز از تغییرات ناگهانی در فعالیتها است. تجربه تاریخی ثابت کرده است که تغییرتدریجی و مرحله به مرحله غالباً موفق تر است.


شماره صفحه
+
-
برو
بروز رسانی
 
 
پاسخگویی
 
 
ثبت نظر
صفحه پیشرفته
     
«  موضوع قبل زیربخش موضوع بعد »
10كليد طلايي بازاريابي بازاریابی آموزش بازاریابی