تبادل نظر آزاد  ›› عمومی

کاریابی

مدیر سایت
تعداد پست :
381
۱۳:۱۷   ۱۳۹۱/۹/۶
       
نقل قول

7 دروغ رایج که افراد در رزومه خود ذکر می کنند

یادتان باشد دادن اطلاعات غلط تاثیری مخرب بر تصور افراد نسبت به شما خواهد داشت. حتی اگر آن شغل را به دست بیاورید ممکن است کارفرما به حقیقت پی ببرد و اخراجتان کند.اما دروغ های رایجی که در رزومه افراد وجود دارد چه چیزهایی هستند؟





برترین ها: داشتن این کار برایتان حیاتی است؟ خیلی به آن علاقه دارید؟ بسیار خوب، ولی این توجیهی برای تغییر دادن واقعیت در رزومه شما نیست. یادتان باشد دادن اطلاعات غلط تاثیری مخرب بر تصور افراد نسبت به شما خواهد داشت. حتی اگر آن شغل را به دست بیاورید ممکن است کارفرما به حقیقت پی ببرد و اخراجتان کند. ضمن اینکه اکثر شرکت ها و کارفرماها قبل از دعوت به مصاحبه، راجع به درستی اطلاعات روزمه شما تحقیق کافی را انجام می دهند.

اما دروغ های رایجی که در رزومه افراد وجود دارد چه چیزهایی هستند؟




عنوان شغل قبلی

افراد غالبا در مورد عنوان شغل خود دروغ می گویند تا خود را از آنچه که هستند بهتر و شایسته تر نشان دهند. اما این کار ممکن است نتیجه عکس داشته باشد. اگر شغل مدنظرتان مدیریت یک بخش باشد ولی در رزومه خود شغل قبلیتان را "مدیر عامل یک شرکت" عنوان کرده باشید، ممکن است این تصور ایجاد شود که میزان توانایی شما بیش از حد مورد نظر است. ضمن اینکه دیر یا زود حقیقت مشخص می شود و مسلما اعتماد کارفرما را از دست خواهید داد.

مدت شغل قبلی

بعضی از افراد به جای ذکر ماه های دقیق ( مثلا از فرودین 89 تا اسفند 91)، به ذکر سال بسنده می کنند مثلا می گویند از سال 89 تا سال 91، و بدین ترتیب می کوشند از این شاخه به آن شاخه پریدن خود را پنهان کنند. اما توصیه ما این است که به جای تغییر دادن یا پنهان کردن واقعیت، دلیل عوض کردن شغل خود را بنویسید، مثلا اینکه به دلیل تغییر مکان شرکت یا ورشکستگی آن شغل خود را تغییر داده اید. اگر عذر شما را در فرایند تعدیل نیرو خواسته اند، دلیلی برای پنهان کردن واقعیت وجود ندارد چون این اتفاق از کنترل شما خارج بوده است. از آنجایی که کارفرمایان ترجیح می دهند افرادی را استخدام کنند که در حال حاضر شاغل هستند، برخی از کاریابان بیکاری خود را پنهان می کنند. اما دلیلی وجود ندارد که مدت بیکاری خود را (که مثلا 6 ماه بوده) 3 ماه ذکر کنید. کارفرمایان به خوبی از اوضاع اقتصادی جهان و مشکلاتی که بر سر راه کاریابان قرار دارد آگاه هستند.





مهارت ها

از آنجایی که در دنیای امروز رقابت زیادی بین افراد وجود دارد، ممکن است بعضی کاریابان برای دست یابی به شغل موردنظر خود به دروغ متوسل شوند و مهارت ها و توانایی های تکنیکی خود را بزرگ تر از آنچه که هست نشان بدهند. اما فراموش نکنید که کارفرمایان توقع دارند که کار ما به همان صورتی باشد که رزومه نشان می دهد. خلاصه اینکه اگر یک یا دو دوره کامپیوتر گذرانده اید، نباید خود را به عنوان یک کارشناس کامپیوتر یا مثلا یک برنامه نویس حرفه ای معرفی کنید. حتی اگر در آن شغل مشغول به کار شوید، کارفرما به زودی درخواهد یافت که مهارت های شما آنقدر که رزومه شما نشان می دهد خوب و ایده آل نیستند . پس به جای کلماتی مانند "حرفه ای"، "کارشناس" یا "عالی"، بنویسید " آشنا به " یا " گذراندن دوره ..." یا " متوسط".

دستاوردها

یکی از اشتباهات رایج در رزومه نویسی این است که یک دستاورد یا موفقیت گروهی را تنها به خود نسبت دهیم. گاهی یک تیم به موفقیتی دست پیدا می کند که بعدها به توسط یک شخص به عنوان یک دستاورد فردی معرفی می شود. افشای چنین واقعیتی به بی اعتمادی کارفرما یا حتی اخراج منتهی خواهد شد. آنچه برای اکثر کارفرمایان مهم است، توانایی کار گروهی و تطبیق دادن خود با سایر همکاران است. آنها به دنبال فردی هستند که بتواند با دیگران کار کند، از آنها بیاموزد و یا الهام بخش آنها باشد. پس گاهی بد نیست اگر به جای کلمه "من" از "ما" استفاده کنیم.





محل زندگی

بعضی از کارفرمایان ترجیح می دهند کسی را استخدام کنند که در نزدیکی شرکت زندگی می کند، به همین دلیل ممکن است این وسوسه وجود داشته باشد که از ذکر آدرس واقعی منزلمان خودداری کنیم. اما قبل از اینکه این کار را انجام دهیم بهتر است به این فکر کنیم که طی مسافت های طولانی آن هم هر روز آسان نیست. ضمنا فراموش نکنید که در هر حال لو رفتن واقعیت صورت خوشی نخواهد داشت.

سن

جالب است که بعضی از کاریابان به راحتی 10 سال تجربه خود را پنهان می کنند تا مبادا پیر به نظر برسند، و البته بعضی دیگر تاریخ اخذ مدرک خود را تغییر می دهند تا بیش از حد جوان به نظر نرسند! درست است که کارفرمایان حق دارند بهترین گزینه را انتخاب کنند، ولی در نظر داشته باشید که اکثر آنها کسی را می خواهند که خوب کار کند و مهارت کافی را داشته باشد.

یادتان باشد که شما نمی توانید خود را عوض کنید. خودتان باشید و با اعتماد به نفس و امید جلو بروید.



مدیر سایت
تعداد پست :
381
۰۸:۵۳   ۱۳۹۱/۹/۱۲
       
نقل قول

رزومه پل ارتباط كارجو و كارفرماست
رزومه وسيله‌اي براي احراز هويت شغلي و تحصيلي است كه در قالبي مشخص به نگارش درمي‌آيد. در واقع رزومه فهرستي جامع از سوابق تحصيلي، شغلي، مهارت‌ها، توانايي‌ها و درنهايت اطلاعات شخصي كارجويان می باشد.
بازار کار: رزومه وسيله‌اي براي احراز هويت شغلي و تحصيلي است كه در قالبي مشخص به نگارش درمي‌آيد. در واقع رزومه فهرستي جامع از سوابق تحصيلي، شغلي، مهارت‌ها، توانايي‌ها و درنهايت اطلاعات شخصي كارجويان و متخصصيني است كه يا قصد دارند نخستين فعاليت حرفه‌اي و شغلي خود‌شان را آغاز كنند و يا به هر دليلي در سازمان ديگري مشغول به كار شوند. براي آشنايي بيشتر با فنون نگارش رزومه با ما در اين مقاله همراه شويد.



رزومه از منظر مصاحبه‌كننده

مصاحبه‌كننده ابتدا به بخش سوابق شغلي و تحصيلي توجه مي‌كند. زيرا براي مديران و مصاحبه‌كنندگان ميزان مهارت و شايستگي كارجويان حائز اهميت است. اغلب مديران به دنبال افراد متخصصي هستند كه قابليت اجراي امور مختلف را داشته باشند. بنابراين داشتن سوابق شغلي و همكاري با شركت‌ها و سازمان‌هاي مختلف نه‌تنها بر مهارت و خلاقيت‌تان مي‌افزايد، بلكه شما را در رديف اولويت‌هاي استخدام مدير نيز قرار مي‌دهد.


چه مهارت‌هايي بايد در رزومه به نگارش درآيند؟

نگارش رزومه مهم‌ترين بخش آغاز به كار و يا به بيان ديگر همچون پل ارتباط دهنده ميان كارجو، فارغ‌التحصيل و متخصص با مدير و كارفرما است. نگارش هر يك از اجزاي رزومه به مهارتي خاص نياز دارد. در ادامه به مهم‌ترين اطلاعات رزومه‌نويسي اشاره می‌شود:

مهارت‌ها و سوابق شغلي

براساس گواهي‌نامه‌هاي اخذ شده، مدارك تحصيلي، جوايز، مقالات، كتاب‌ها و مواردي كه براي دريافت هركدام از آنان سندي مستند و قابل ارائه داريد، مي‌توانيد در بخش مهارت‌ها در رزومه عنوان كنيد. اگر به تازگي از دانشگاه فارغ‌التحصيل شده‌ايد و فاقد هرگونه سابقه‌اي هستيد، مي‌توانيد مقالات و تحقيقات انفرادي يا گروهي دوران دانشگاه خودتان را در رزومه ذكر كنيد. البته در جايگاه يك فارغ‌التحصيلي كه به تازگي قصد دارد تا مشغول به كار شود؛ نسبت به ساير رقيبان با سوابق و مهارت‌هاي شغلي بالا كمي درصد پذيرش‌تان كاهش مي‌يابد.

• افرادي كه داراي سوابق شغلي بيشتري هستند، مي‌توانند مهم‌ترين سمت‌هاي سازماني خودشان را به همراه نام سازمان مربوطه و مدت همكاري در رزومه ذكر كنند. معمولا بين 5 تا 7 مورد كافي خواهد بود.

• مهم‌ترين مهارت‌ها و توانايي‌هاي خودتان را در رزومه ذكر كنيد. حداكثر ذكر 3 تا 5 مهارت مي‌تواند احتمال پذيرش شما را افـزايش دهد. ولي تاكيد بيش از حد بر مهارت‌هــا، نه‌تنها رزومه را جـــذاب نــمي‌كـند، بلكه وقت مصاحبه‌كننده نيز به مطالعه آن رغبتي نشان نخواهد داد.

• هر سال برحسب افزايش مهارت‌‌ها، سوابق شغلي، ارتقاي تحصيلي و بسياري از موارد ديگر رزومه‌ شما تغيير خواهد كرد. بنابراين بايد سعي كنيد تا اطلاعات و محتواي رزومه‌تان را متناسب با آخرين تغييرات و تحولات به روز كنيد.

علاوه بر اين مهارت‌هاي ميان فردي، استعدادها، خلاقيت‌ها و بسياري از عوامل ديگر از جمله ويژگي‌هايي هستند كه مي‌توانند اولويت‌هاي انتخاب شما را افزايش دهند.

نگارش نخستين رزومه در واقع اولين تجربه براي نوشتن رزومه‌هاي بعدي است. براي اينكه مهارت‌ خودتان را در رزومه‌نويسي افزايش دهيد به نكات زير توجه كنيد:

• در رزومه دقت زيادي روي غلط‌هاي امـلايي، نكات دستوري، نقطه‌گذاري، فرمت و نـوع قلــم‌ها داشته باشيد. معمولا از كاغذA4 ، فونت 12، قلم مشكي بـــراي تـايپ و در نهايت كاغذ بدون حاشيه استفاده مي‌شود. رزومه نبايد بيش از 3 صفحه باشد. در واقع محتواي رزومه اغلب فارغ‌التحصيلان يك صفحه است. اما افرادي كه به دليل حضور در مراكز و شركت‌هاي مختلف سوابق كاري، مهارت و سمت‌هاي بيشتري دارنــد، به‌تبع رزومه‌اي 2 تا 3 صفحه‌اي را بايد تنظيم و تكميل كنند.

• ابتدا پيش نويس رزومه را تهيه و آن را به دقت بخوانيـــد. از كتاب‌ها و نمونه‌ كارهاي مرتبط استفاده كنيد. حتما پس از اتمام رزومه از شخصي ديگر بخواهيد كه به دقت آن را مطالعه كند.

• رزومه خود را به يك صفحه محدود كنيد.

• تا حد امكان تجربيات كاري گذشته خود را به نحو شايسته‌اي ذكر كنيد. اطلاعات و تجربيات خود را با حرفه مورد نظر تطبيق دهيد.



تعيين ميزان حقوق در رزومه

هيچ وقت در رزومه درباره ميزان حقوق دريافتي چيزي ننويسيد. ذكر اين نكته خارج از قوانين و قالب اصلي رزومه است. معمولا در هنگام مصاحبه و يا در رزومه‌هاي خاص هرشركتي، بخشي تحت عنوان حقوق پيشنهادي ذكر شده است. كه براساس سطح تحصيلات، ميزان سوابق شغلي، سمت سازماني، مهارت‌ها، گواهي‌نامه‌هاي اخذ شده و بسياري از موارد ديگر تعيين مي‌شوند. در نهايت پس از موافقت‌هاي اوليه، تفويض اختيارات و پذيرش در آزمون‌هاي كتبي و عملـــي، با توافق طرفين، قرارداد همكاري يا استخدام نوشته مي‌شود.

نحوه نگارش سوابق شغلي و تحصيلي

اگر به هر دليلي ميزان سوابق شغلي كمتري نسبت به بقيه همكارانتان داريد، مي‌توانيد قالب اين بخش از رزومه خودتان را بر اساس آخرين مدارك و سوابق تحصيلي بنويسيد. نگارش اطلاعات براساس وضعيت كنوني و اطلاعات به ‌روز، مصاحبه‌كننده را از آخرين وضعيت شغلي شما مطلع مي‌كند. در واقع اين نوع نگارش مصاحبه‌كننده را از آخرين فعالیت‌ها و سمت سازماني شما آگاه خواهد كرد. با این روش فهرست كاملي از آخرين فعاليت ‌شما به همراه نام شركت، سمت سازماني، مسئوليـــت‌هـــا، افتخارات و موارد ديگر در اختيار مدير و مصاحبه‌كننده قرار مي‌گيرد.

رزومه كاركردگرا

اين نوع رزومه‌ها معمولا براي تغيير رشته و موقعيت شغلي و آگاهي از سطح مهارت در حرفه مورد نظر تنظيم مي‌شوند. در واقع اين روزمه هنگامي تكميل و فرستاده مي‌شود كه كارجو داراي تخصصي غيرمرتبط با آگهي دعوت به همكاري است. بنابراين سعي مي‌كند تا با ذكر گواهي‌نامه‌ها، سوابق و مهارت‌هاي خود، زمينه‌هاي ايجاد اشتغال در موقعيت‌هاي مختلف را ارزيابي كند. محتواي چنين رزومه‌هايي اغلب با تمركز بر مهارت‌ها و استعدادهاي كارجو شكل مي‌گيرد. بخشي از مهم‌ترين بخش‌هاي اين نوع رزومه‌ها به شرح زير هستند:

مهارت‌ها

تمامي مهارت‌ها، استعدادها و گواهي‌نامه‌هاي اخذ شده از مراكز مختلف آموزشي و فني مهندسي با ذكر ميزان ساعات آموزش، محل آموزش و تاريخ دريافت مدرك بايد ذكر شوند. این بخش مربوط به مهارت‌های کلاس‌های آزاد، موسسه‌ها و مراکز فنی است که معمولا با اخذ گواهی‌نامه به‌پایان می‌رسند. افتخارات و تشویق‌ها، بورسیه‌های تحصیلی، عضویت در انجمن‌ها و هیئت‌های مختلف علمی و دانشگاهی و یا سازمان‌های خصوصی، حضور داوطلبانه در مراکز بین‌المللی و در نهایت فعالیت‌ها و علاقه‌مندی‌هـــا نیز از موارد این قسمت هستند.

توانايي‌ها

خلاقيت‌ها و مهارت‌هاي خودتان را در رشته‌ها و حوزه‌هاي مختلف بيان كنيد. برخي از اين توانايي‌ها مرتبط با رشته تحصيلي يا دانشگاهي شما هستند و برخي از آن‌ها نيز مي‌توانند كاملا غيرمرتبط با نوع وظايف محوله باشند. در اين بخش مي‌توانيد مهارت‌هاي خودتان را به نمايش بگذاريد. در واقع تمايزها و ويژگي‌هاي هر فرد در اين بخش مشخص خواهد شد. بسياري از مديران وجود مهارت‌هاي خاص در ميان كارمندان را نوعي اولويت براي استخدام مي‌دانند. از اين منظر تسلط بر چند مهارت هميشه مي‌تواند عاملي براي كسب موقعيت‌هاي جديد استخدام باشد.

تجربه‌ها

يكي از مهم‌ترين بخش‌هاي رزومه ذكر سوابق شغلي و تحصيلي است كه نقش بسيار ارزنده‌اي در پذيرش يا رد كارجويان دارد. اغلب مديران و مصاحبه‌كنندگان اساس مصاحبه و رزومه را بر مبناي ميزان صلاحيت‌هاي كارجويان و كاركردهاي پيشين آنان معيار قرار مي‌دهند. اهميت‌اين بخش تا اندازه‌اي است كه پرسش‌هاي مصاحبه‌كننده نيز بيشتر درباره سمت‌ها و مسئوليت‌هاي افراد در مراكز قبلي تعيين مي‌گردد. در همين رابطه تنوع كاري، همكاري با سازمان‌هاي مختلف و سوابق شغلي مي‌توانند زمينه‌هاي لازم براي حضوري قدرتمند را در هر ارگاني فراهم آورند.

کلام آخر

آزمون‌ها، مصاحبه‌ها و تغییرات شغلی، بخشی از زندگی ما را تشکیل می‌دهند، این مراحل با شیوه‌های مختلف برای همه افراد اتفاق می‌افتد، اما نکته قابل اهمیت، نحوه برخورد و واکنش هر شخص در مواجهه با بحران‌ها است. به یاد داشته باشید، قابلیت‌های شما عاملی متمایز‌کننده برای انتخـــاب شــدن در برابر کارکردهای دیگران است.


کاربر جديد
تعداد پست :
15
۱۶:۵۴   ۱۳۹۱/۱۰/۱
       
نقل قول
*نحوه نگارش رزومه ( نمونه رزومه )*

رزومه متنی است چند صفحه ای حاوی اطلاعات و مشخصات فردی که قبل از مصاحبه در اختیار کارفرمایان قرار گرفته و به آنان امکان میدهد تا ارزیابی اولیه ای از توانایی های شغلی شما داشته باشند. در واقع رزومه باید تصویری ذهنی از شما و فعالیتهای شغلیتان، به خواننده ارائه کند. از این حیث رزومه جنبه ای تبلیغاتی دارد بدین ترتیب که ویژگیهای مؤثر و مفید خود را در اختیار کارفرما قرار میدهید و به نوعی سعی میکنید تا وی را متقاعد سازید که از بین چندین داوطلب، شما را برای شرکت در مصاحبه انتخاب نماید. رزومه باید به طور مثبتی مهارتها و توانایی های شما را نشان دهد. رزومه در عین حال که باید صادقانه باشد، وبایدعاری از تعارفات و شکسته نفسی باشد.
رزومه زندگی نامه، شرح گذشته و یا حال شما نیست (هر چند که قسمت عمده آن مربوط به سوابق کاریتان میشود). اولین هدف رزومه جلب توجه کارفرماست. بنابراین در هر جمله ای که مینویسید باید سعی کنید به نوعی علاقه و توجه خواننده را جلب کنید. یک رزومه خوب میتواند کلید موفقیت شما در امر کاریابی باشد. به آن از دید انجام وظیفه نگاه نکنید.
شیوه های متفاوتی برای نگارش رزومه متداول و مرسوم است و هر کس به مقتضای سلیقه و هدفی که از نگارش رزومه دارد ، شیوه خاصی را بر می گزیند . اما به طور کلی اصول و سرفصل بندی عمومی رزومه ها به شرح زیر است:
۱- جزئیات شخصی(Personal Details)
اغلب رزومه ها با این بخش آغاز می شوند . آن چه می بایست در این بخش ذکر شود شامل نام ، آدرس ، شماره تلفن ، آدرس پست الکترونیک و تاریخ تولد است.
۲- پروفایل شخصی(Personal Profile)
وارد کردن پروفایل در رزومه امری سلیقه ای است و ضروری محسوب نمی شود . آن چه در پروفایل به نگارش در می آید ، تصویری کلی و گویا از شما است که به طور جزئی تر در سایر بخش های رزومه ذکر می شود.
۳- تحصیلات و توانایی های علمی(Education and Qualifications)
این بخش شامل تمام سوابق تحصیلی و علمی شما ، از دیپلم دبیرستان و نام دبیرستان گرفته تا آخرین مدرک تحصیلی ، رشته ها و گرایش ها و زمان بندی هر دوره ی تحصیلی خواهد بود. به یاد داشته باشید که حتماً ذکر کنید در حال حاضر مشغول گذراندن چه دوره ای هستید . سایر دوره های علمی – کابردی که در کنار تحصیل آکادمیک گذرانده اید را هم حتماً بنویسید.
۴- سوابق شغلی (Skills and Work Experiences)
در این بخش باید کل سوابق شغلی شما ، اعم از تمام وقت یا پاره وقت ، با ذکر نام و تلفن یا آدرس محل کار ، به اضافه تاریخ و دوره اشتغال فهرست شود.
۵- انتشارات و مقالات(Publications)
فهرست کتب و مقالاتی که منتشر کرده و یا در کنفرانس ها ارائه نموده اید به اضافه زمان انتشار را در این بخش بیاورید. اگر خلاصه مقالات را به رزومه ضمیمه نمایید بهتر است.
۶- سایر اطلاعات(Additional Information)
نگارش این قسمت ضروری نیست ، اما چنان چه لازم دانستید توضیحی جانبی روی سوابق تحصیلی و شغلی خود بنویسید ، می توانید این بخش را اضافه نمایید.
۷ – علائق(Interests)
فهرستی از علائق خود در زمینه های فوق برنامه مثل ورزش یا هنر را در این بخش بنویسید و احیاناً اگر سوابق حرفه ای در این زمینه ها دارید حتما ذکر کنید.
۸ – معرف ها(References)
نام ، رتبه ، درجه تحصیلی ، آدرس یا تلفن و کلاً اطلاعات مربوط به معرفین خود ( که معمولا اساتید شما هستند ) را در این بخش بیاورید . این معرف ها می بایست همان معرفینی باشند که توصیه نامه های شما را تکمیل نموده اند.
* سایر توصیه ها
- پیش از نگارش رزومه ، خوب در مورد سوابق تحصیلی و شغلی خود فکر کنید تا چیزی را از قلم نیاندازید . سعی کنید تا حد امکان ، مدارکی دال بر سوابقتان آماده و ترجمه کنید تا ضمیمه رزومه نمایید.
- از دروغگویی یا بزرگنمایی جداً پرهیز کنید ، ممکن است برایتان دردسر ساز شود!
- بهتر است رزومه را در ۲ روی یک کاغذ A4 تنظیم نمایید. بهترین حجم رزومه در همین حد است.
- حتماً چند نسخه اضافه از رزومه برای خودتان نگه دارید تا در صورت لزوم از آن ها استفاده کنید.
- در مورد نگارش انگلیسی ، حتماً درباره متن رزومه با یک مترجم و یا کسی که انگلیسی ادبی را به خوبی می داند مشورت کنید.
- رزومه را حتما تایپ کنید و از ارائه رزومه دست نویس جداً خود داری کنید.

مدیر سایت
تعداد پست :
381
۱۰:۴۱   ۱۳۹۱/۱۰/۳۰
       
نقل قول

کار پیدا نمی کنید اگر این گونه فکر می کنید


همیشه توصیه ها و نظرهای مختلفی در مورد کار پیدا کردن از اطرافیان، دوستان و حتی مدیران خود می شنویم. اما بیشتر مواردی که عموما می شنویم صحت ندارند و کاربردی نیستند. در اینجا شش مورد از این توصیه های غلط را نام برده ایم که نباید به آنها توجه کنید.


برترین ها: همیشه توصیه ها و نظرهای مختلفی در مورد کار پیدا کردن از اطرافیان، دوستان و حتی مدیران خود می شنویم. اما بیشتر مواردی که عموما می شنویم صحت ندارند و کاربردی نیستند. در اینجا شش مورد از این توصیه های غلط را نام برده ایم که نباید به آنها توجه کنید.

1. با مدرک دانشگاهی خود می توانید کار پیدا کنید

به دانش آموزان همیشه گفته می شود اگر مدرک کالج خود را بگیرید، می توانید کار پیدا کنید. اما متاسفانه این مساله همیشه واقعیت ندارد. دیگر مثل قدیم نیست که داشتن مدرک دانشگاهی تضمین کننده پیدا کردن شغل مناسب باشد. این روزها بسیاری از فارغ التحصیلانی که مدارک کارشناسی و بالاتر دارند، ماه ها و حتی سال هاست شغل مناسب ندارند. بیشتر کارفرماها تمایل به استخدام افراد با تجربه دارند. این مساله باعث ناامیدی و گیج شدن فارغ التحصیل هایی می شود که تصور می کردند بعد از دانشگاه بلافاصله شغل مناسب می یابند و مشغول به کار می شوند.

2. دنبال علایق خود بروید، پول خودش می آید

در واقعیت، نمی توان دنباله رو علایق شخصی در مسیر یافتن شغل مناسب بود. به طور مثال، اگر علاقه مند به هنرهایی همچون سفالگری یا نقاشی هستید، باید بدانید که فرصت های شغلی چندانی برای این هنرها وجود ندارد. در واقع، افرادی که متناسب با علاقه مندی های خود کار پیدا می کنند بسیار محدود و کم هستند. بهترین هدف این است که به دنبال شغلی باشید که با رضایت کامل آن را انجام دهید، لازم نیست حتما مطابق علاقه شما باشد.



3. اگر شغل مناسب پیدا نکردید، کسب و کار خودتان را راه بیندازید

ایجاد کسب و کار شخصی، کار ساده ای نیست و در واقع، کار هر کسی نیست. شما باید کالایی برای فروش داشته باشید که مردم بخواهند آن را از شما بخرند نه از رقیب شما. شما همچنین باید توانایی بازاریابی کردن برای محصولات خود، رسیدگی کردن به مشکلات مالی، داشتن سرمایه کافی و قابلیت دست و پنجه نرم کردن با صدها مشکل دیگر را داشته باشید. این روش به هیچ وجه درمانی برای هرکسی که کار پیدا نمی کند یا از کار خود راضی نیست، نیست.

4. رشته تحصیلی شما تعیین کننده شغل شماست

دانشجویان بعد از فارغ التحصیل شدن تصور می کنند می توانند دقیقا مطابق بر رشته تحصیلی خود شغل مناسب پیدا کنند. اما این مساله همیشه ممکن نیست، مخصوصا رشته های علوم انسانی. شما شاید مدرک زبان داشته باشید اما منشی باشید، یا مدرک جامعه شناسی داشته باشید و در بخش بازاریابی مشغول به کار باشید. البته از طرفی باید گفت، مدارک علمی، فنی، مهندسی و ریاضی رشته هایی هستند که امکان پیدا کردن مشاغل مرتبط با آنها بیشتر است.



5. اگر نمی دانید چه کار کنید، دنبال مدرک گرفتن باشید

ثبت نام در کلاس های متفرقه و گرفتن مدارک تحصیلی از آنها زمانی مفهوم پیدا می کند که بخواهید کاری را آغاز کنید و به آن مدرک نیاز دارید. اما اگر به امید پیدا کردن شغل مناسب به دنبال گرفتن مدرک در رشته های مختلف هستید باید بگوییم این کار هدر دادن پول و وقت است. افرادی که بدون هدف به دنبال گرفتن مدرک از موسسات مختلف هستند فقط خود را زیر بار هزینه های اضافه برده اند و موقعیت شغلی آنها تفاوتی با قبل نخواهد داشت.



6. موسسات آموزشی به شما کمک می کنند تا شغل خوب پیدا کنید

مدارکی که موسسه های آموزشی به شما ارائه می دهند عموما زمانی ارزش پیدا می کند که شغل مورد نظر به آن مدرک نیاز داشته باشد. در حقیقت، مشغول تحصیل بودن در رشته های دیگر می تواند شما را از تجربه کار دور نگه دارد و باعث شود تا به دنبال شغلی با حقوق بیشتر باشید زیرا باید هزینه تحصیل خود در آن موسسه را نیز بپردازدید. و از همه بدتر اگر برای کاری که هیچ ارتباطی با رشته شما ندارد، درخواست بدهید، بیشتر کارفرماها تصور می کنند کاری که برای آن رزومه پر کرده اید را دوست ندارید و این به ضرر شما تمام خواهد شد.


مدیر سایت
تعداد پست :
381
۰۹:۳۳   ۱۳۹۱/۱۱/۱۴
       
نقل قول

چرا نخبگان را نمی توان سرکار نگه داشت؟!



در کسب وکار شاید کمتر چیزی به‌اندازه «خداحافظی کارکنان زبده از کار در سازمان» زیان‌بار باشد. در مطلب زیر به 10 پاسخ عمده این سوال که «چرا نخبگان محل کار خود را ترک می‌گویند؟» اشاره می‌شود. قطعا مدیران زیرک سعی می‌کنند این اشتباهات را تکرار نکنند.
کسب و کار: آیا تا به حال دقت کرده اید که معمولا مدیران، درباره استعداد و خلاقیت و نیز ارزش به کارگیری نیروهای نخبه در سازمان همواره اظهارنظر می‌کنند؛ ولی با این حال یک رشته اشتباه‌های کلیشه‌ای و رایج را که دقیقا در خلاف همین گفته‌ها قرار دارد، پشت سر هم تکرار می‌کنند؟!

در کسب وکار شاید کمتر چیزی به‌اندازه «خداحافظی کارکنان زبده از کار در سازمان» زیان‌بار باشد.

من در بررسی‌های خود به این نتیجه مسلم رسیده ام که با همه تاکیداتی که مدیران در خصوص ضرورت به کارگیری و نگهداری از نیروهای نخبه سازمانی دارند، معمولا شرکت‌ها برای حفظ کارکنان بااستعداد خود با چالش‌های عدیده‌ای روبه‌رو هستند. در این نوشتار، من به برخی از پژوهش‌ها، مشاهدات و یافته‌های خود اشاره می‌کنم که می‌تواند پاسخی به «چه کنیم تا کارکنان خوب، سازمان را ترک نکنند» باشد.



اگر از هر مدیری بپرسید که آیا وی فرآیندی برای جذب و استخدام افراد زبده و فنی در سر دارد، وی بلافاصله پاسخ می‌دهد: بله، البته.

سپس معمولا مدیر یکسری جملات صریح، آمار، نمودار و جملات نغز حکیمانه بر زبان می‌آورند تا اهمیت این موضوع را به شما نشان دهند. درست است، همه اینها را کمابیش می‌دانیم اما نکته اینجا است که در دنیای کسب‌وکار، هر چند در این زمینه به خوبی تئوری پردازی شده اما در عمل، رویکرد چشمگیری مشاهده نمی‌شود.

اصولا برای سبک سنگین کردن ارزش نخبگان در یک سازمان، باید به فرهنگ آن سازمان نگاه کرد نه به سخن پردازی‌ها و لفاظی ها؛ باید به نتایج عملی نگاه کرد نه به گزارش‌هایی که پشت سر هم ارائه می‌شوند تا اهمیت این موضوع روشن را نشان دهد!

اگر ما جملات کلیشه‌ای مدیران را کنار بگذاریم، هنگامی که با کارکنان زبده برخی شرکت‌ها گفت‌وگو می‌کنیم می‌بینیم اوضاع وخیم است؛ چرا که:

• بیش از 30 درصد آنها احتمال می‌دهند که در 12ماه آینده، در جای دیگری مشغول به کار شوند.

• بیش از 40 درصد آنها فردی را که باید به او گزارش بدهند، مناسب نمی‌دانند.

• بیش از 50 درصد آنها معتقدند ارزش‌های مدنظرشان، با ارزش‌هایی که در ذهن کارفرما وجود دارد، متفاوت است.

• بیش از 60 درصدشان می‌گویند اهداف شغلی آنها با طرح‌هایی که کارفرما به آنها محول می‌دارد، ناسازگار است.

• بیش از 70 درصد آنها از کار خود راضی نیستند یا آن را کم ارزش می‌دانند.

اگر شما هم از آن دست مدیرانی هستید که می‌کوشند «همه چیز را تحت کنترل خود درآورند» بهتر است قدری تجدید نظر کنید.

در این مورد، جمله قدیمی جالبی هست که می‌گوید: کارمندان نه به خاطر سازمان بلکه به خاطر کارفرمای خود، قید کار را می‌زنند.

صرف‌نظر از موقعیت شغلی، پست سازمانی و غیره، معمولا کارمندانی که به طور داوطلبانه کار را ترک می‌گویند، به نحوی با رویکرد مدیر و رییس خود مشکل دارند.

نکته مهمی که در این خصوص نباید نادیده گرفته شود آن است که اولا سازمان‌ها برای راضی نگه داشتن کارکنان بااستعداد و خوش قریحه خود، از راهکارهای مختلفی همچون پاداش‌های نقدی و غیرنقدی، مرخصی‌های خارج از برنامه، ترفیع درجه و... استفاده می‌کند و ثانیا این افراد اغلب در سطوح بالای سازمانی و مدیریتی مشغول به کار هستند و پست‌های مهمی در اختیار آنها است. لذا نبودشان می‌تواند ضربه مهمی به شرکت وارد آورد و چه بسا پر کردن جای خالی آنها، زمان و هزینه زیادی را به مجموعه تحمیل کند.

در ادامه، به 10 پاسخ عمده این سوال که «چرا نخبگان محل کار خود را ترک می‌گویند؟» اشاره می‌شود. قطعا مدیران زیرک با دانستن این پاسخ‌ها، سعی می‌کنند اشتباه‌های دیگران را تکرار نکنند.

1. به احساسات آنها توجهی نمی‌شود

سازمان‌های موفق، بین احساسات و علایق کارمندان خود و کاری که به آنها محول می‌دارند، نوعی تناسب و سنخیت برقرار می‌كنند.

انسان‌ها ذاتا به گونه‌ای هستند که نمی‌توانند در دراز مدت به کاری بپردازند که از انجام دادن آن لذت نمی‌برند.

اگر شما از این مهم غافل باشید، در واقع ناخواسته باعث می‌شوید کارمندان برتر خود را از دست بدهید، چرا که آنها دیر یا زود شما را ترک خواهند گفت.




2. به آنها میدان داده نمی‌شود

افراد زیرک، پرتحرک و‌ اندیشمند دوست ندارند خود را در یک چارچوب از پیش تعیین شده محصور ببینند. آنها کار کردن در قالب‌های کلیشه‌ای و تکراری را بسیار خسته‌کننده می‌دانند.

اگر شما ذهن و ‌اندیشه کارمندان ارشد خود را به چالش نکشید، آنها دیر یا زود شما را ترک خواهند گفت.


3. از استعدادهای آنها استفاده نمی‌شود

افرادی که دارای استعدادهای بزرگ هستند، از پتانسیل عظیمی برای حرکت، ابداع و نوآوری برخوردارند. چنین انسان‌هایی گویی برای تغییر و نوآوری آفریده شده‌اند.

آنها حتما باید استعدادهای خود را به کار گیرند، البته چنین چیزی بسیار خوب است ولی برخی مدیران کاملا از این قضیه غافل‌اند.

چه چیز بهتر از یک نیروی خلاق، خوش فکر و آینده نگر می‌تواند باشد؟ البته به شرطی که از این قابلیت‌ها به صورت بهینه استفاده شود.


4. آنها مجالی برای توسعه دادن مهارت‌های خود نمی‌بینند

مدیریت یک «مقصد» نیست بلکه فرآیندی ادامه‌دار و زنجیره‌ای است. صرف‌نظر از اینکه یک نفر تا چه حد زیرک و بااستعداد است، همیشه جایی برای رشد و بالندگی وجود دارد؛ به شرطی که مانعی جدی بر سر راه او سبز نشود.

بنابراین اگر شما توانایی‌های کارمندان برتر خود را در قالب یکسری محدودیت‌ها و چارچوب‌ها محبوس کنید، آنها کم کم شما را ترک خواهند کرد.




5. سخن آنها شنیده نمی‌شود

افراد بااستعداد معمولا ایده ها، افکار، پیشنهادها و راهکارهای ارزشمندی در سر دارند.

اگر شما گوش شنوایی برای سخنان و ایده‌های آنها نداشته باشید، من تضمین می‌کنم که این افراد را دیر یا زود از دست خواهید داد.


6. کسی به احساسات آنها بها نمی‌دهد

مسلما بسیاری از افراد برای کسب درآمد کار می‌کنند، ولی این همه ماجرا نیست .نتایج برخی پژوهش‌ها نشان می‌دهد که حتی دستمزد ماهانه نیز مهم‌ترین دلیل برای کار کردن افراد محسوب نمی‌شود.

شما باید کارکنان خود را به عنوان موجودات انسانی در نظر بگیرید و عواطف و احساسات آنها را در نظر را داشته باشید؛ چرا که مسلما قرار نیست با همه چیز به شکل ماشین و روبات برخورد شود.

در غیر این صورت حتی اگر به نیروهای خود حقوق بالایی پرداخت کنید، آنها سازمان شما را ترک مي‌كنند.


7. فرار از دست مدیران شکست خورده!

کسب و کار شکست نمی‌خورد، محصولات شکست نمی‌خورند، پروژه‌ها شکست نمی‌خورند، حتی تیم‌ها نیز شکست نمی‌خورند بلکه این مدیر است که شکست می‌خورد و همه چیز را با خود خراب می‌کند.

بهترین محک برای سنجش عملکرد یک مدیر این است که ببینید در غیاب وی، اوضاع شرکت به چه منوال می‌گذرد.

اگر شما مدیریت خوبی نداشته باشید، کارکنان نخبه سازمان نمی‌توانند درکنار شما کارآیی لازم را داشته باشند و کار خود را رها می‌کنند.


8. آنها را کوچک می‌شمارند

بهترین مدیران کسانی هستند که اعتبار نمی‌گیرند، بلکه به دیگران اعتبار می‌بخشند.

آن مدیری که در شناسایی ارزش، اهمیت و اعتبار دیگران ناکام است (چه عمدی و چه سهوی) نه تنها عمل او متکبرانه تلقی می‌شود بلکه باعث می‌شود دیگران اطراف چنین کسی را خالی کنند.




9. به ناچار در یک سطح می‌مانند

شما نمی‌توانید استعداد را محصور و محدود کنید. اگر هم قصد داشته باشید چنین بلایی بر سر نیروهای نخبه خود بیاورید، یا آنها با اکراه می‌پذیرند یا با اشتیاق کار در سازمان را رها می‌کنند.

مردم معمولا با کمال میل حاضرند آن دسته از کارهای عظیم بلندمدت را که سطح مسوولیت آنها را بالا می‌برد، بپذیرند.


10. به وعده‌های خودعمل کنید!

اگر شما به وعده‌هایی که به کارمندان خود می‌دهید پایبند نباشید، معمولا چند صباحی بعد باید بهای گزافی بابت آن بپردازید.

رسمی دیرینه‌ای در این زمینه وجود دارد: مدیرانی که به زیردستان خود پاسخگو نیستند، سرانجام توسط افراد دیگری (شاید مشتری ها، سهامداران یا حتی شرکای تجاری) مورد عتاب و بازخواست قرار خواهند گرفت.

مدیران موفق کسانی هستند که زمان کمتری را صرف از دست ندادن کارمندان کلیدی خود می‌کنند؛ ولی در عوض، زمان بیشتری را به درک این افراد، مراقبت از آنها، سرمایه‌گذاری بر آنها و گوش دادن به سخنان شان اختصاص می‌دهند.

به راستی، نظر شما چیست؟




شماره صفحه
+
-
برو
بروز رسانی
 
 
پاسخگویی
 
 
ثبت نظر
صفحه پیشرفته
     
«  موضوع قبل زیربخش موضوع بعد »
زندگینامه بزرگان تجارت عمومی تجارت موفق